Pro bezkonkurenční větrné podmínky (ideální pro windsurfing) jsme si zamilovali Řecké ostrovy. Leteckou přepravu rovnou můžeme vyloučit, protože táhnout sebou hromadu materiálu na windsurfing + děti, na místě půjčovat auto, kam se všechno vejde… No nebudeme to prodlužovat. Prostě cokoli jiného, než obytka, nebo minimálně VW Transporter na měsíční a delší pobyt na větrných spotech nám nedává smysl. Moudří už vědí, bez trajektu se na ostrov s obytkou nedostanete.

Proč článek jen o Řeckých trajektech? S těmi mám určitě nejvíc zkušeností. Něco ještě v Itálii a Německu, ale to bylo jen pár cest. Ale! Řada informací je určitě obecná a bude se hodit bez ohledu na přepravní společnost, nebo destinace.

Kdy kupovat lístky

Ať se nebavíme jen obecně, tak si vezmu za příklad aktuální cestu, kterou podnikáme. Cílovou destinací je Kréta (kam už jsme zdárně dorazili). U nákupu lístků bude asi hodně názorů a ověřených triků, tady jsou ty moje.

Cesta z Prahy do Athén, které volím jako přístav vyplutí, není z těch, které by byly vždy bez komplikací. 2000 kilometrů, obvykle přes 4 tranzitní země, nespočet mýtných bran, minimálně 2-3 vynucené zastávky na doplnění paliva a další nástrany. Takovou cestu jen těžko naplánujete a těžko byste si mohli říct:

Když vyrazíme v pátek po práci v 6 PM z Prahy, tak v Athénách krásně stíháme nedělní trajekt v 9 PM.

Jednou jsem vyjížděl v půlce týdne, ještě jsem potřeboval stavět v Brně a pořešit pár pracovních věcí. No pár jich nakonec nebylo a v konečném součtu jsem trajekt nestihl asi o hodinu a zasekl se tak na cestě o den déle. 😤

Od té doby si lístky na trajekt nekupuji před odjezdem. Teď jsem je třeba kupoval v 11 PM někde na parkovišti pod Olympem. Do Athén mi zbývalo cca 400 km a kupoval jsem lístky na trajekt v 10 AM dalšího dne. Koupil jsem lístky, vyspal se do čtyř a pak pohodovým tempem a se značnou rezervou přijel do přístavu.

Samozřejmě bych si to nemohl dovolit třeba u trajektu, který jede v pátek večer, nebo v sobotu ráno. Ty bývají v hlavní sezoně plně obsazené. Kdybych nestíhal trajekt ráno, kupoval bych lístky na ten večerní. Ale ne všechny linky jezdí tak často.

Uff… První větší téma a už takových keců, že by to stačilo na článek “Epizoda 1. – Jak kupovat lístky na trajekt”. To je ještě budu muset vyzvednou. Je mi vás líto! 😄

Další věc – nekupuju si hned lístky i na zpáteční cestu. Sleva není tak velká a stát se může při pobytu cokoli. Plány se můžou rychle změnit a dohodnout v Řecku změnu termínu již zakoupených lístků není jednoduché. Řešil jsem to jednou a po neúspěšném pokusu, kdy paní na druhé straně byla zcela pevná ve svém stanovisku, že to prostě nejde, jsem zkusil změnit taktiku. Telefon jsem předal místnímu domorodci a za 2 minuty bylo vše vyřešeno a mohl jsem na totožnou rezervaci odcestovat o dva dny později.

Jak to chodí v přístavu

Já bych to fakt moc rád zestručnil, ale jsme teprve na prvním z potenciálních krizových míst! ☝️

Velké přístavy bývají zpravidla poblíž center velkých měst. Takže je výzvou do nich městem dojet. Naše Adria má 7.5 metru a s koly na nosiči vzadu 8.5. Je to radost ve městě, kde troubení může znamet: uhni, zrychli, čau vole, jak se máš, dnes ti to sekne… Máte za sebou dlouhou trasu. To všechno je potřeba zohlednit. Nenechte se znervóznit a kde to neznáte, jeďte svým tempem. Budou muset počkat. Ani na výšku vozidla nezapomínejte. Třeba Řecko umí překvapit nízko vedenými dráty elektrického vedení v postranních uličkách. Jo a nejhorší jsou asi ty skůtry a motorky, které ze čtyř pruhů dělají osm.

Co se týká Athén, tak nejklidnější jsou v sobotu a v neděli ráno, protože všichni se v noci sťali. Nejhorší je to naopak ve všední dny ráno a taky v pátek a v sobotu večer, kdy všichni razí za zábavou a předvádí své silné motory.

Tak a jdeme na ten přístav ⚓

Piraeus není nijak rozsáhlým přístavem, má několik bran pro vjezd, jakmile jste v areálu, pohyb po něm je pohodlný, prostoru je dost. Toto místo má svá pravidla a svou “Policii” 🚨? Spíš bych je popsal jako fešně oběné týpky do fakt vydařených uniforem 👮‍♂️, kteří se tady prohání na motorkách, pořád telefonují a když už vás odněkud nevyhazují, tak na vás aspoň divně koukají. Ale klid. To je prostě jejich práce. Jinak jsou zbyteční a důležitá je posádka lodi, se kterou pojedete.

Po příjezdu si jdu vyzvednou palubní lístky. Každá společnost má svoji “budku”. Tam stačí předložit pas (případně jiný identifikační doklad) + rezervační kód a vydají vám lístky.

Do přístavu je dobré přijet 1-2 hodiny před odjezdem trajektu. Jednak si musíte vyzvednou lístky a pak… to až za chvíli. Komu se zdají 1-2 hodiny málo, tak vězte, že Piraeus, ani další přístavy, které jsem zažil nejsou úplně lákavá místa, kde byste chtěli pobýt déle, než je nutné. Speciálně tady je vedro – všude rozpálený asfalt, potulují se tady nějaké ty pochybné existence ale hlavně! Ten smrad z motorů lodí a hromady kamionů. Ne že by zbytek Athen voněl. 🦨

Nalodění

Občas trošku věda, ale když si dáte pozor na pár věcí, tak nic tak hrozného. Takže!

Když už víte, kterou lodí 🛳️ pojedete a nalodění ještě neprobíhá. Tzn. že někde stojí fronty aut 🚗🏍️🚙🚐🚚🚛🛻🚕🏍️🚗🚐🚚🛺, než se tam někam navalíte obytňákem, tak je dobré se zajít zeptat posádky trajektu, která řídí nakládku před ním, kam se máte postavit, když jedete třeba do Heraklionu. Proč? Protože některé trajekty nemají jen jednu cílovou destinaci. To kam jedete může mít zásadní vliv na to, na kterou palubu vás pošlou zaparkovat.

Konkrétně mě se stalo, že jsem jednou spokojeně čekal na nalodění s dalšíma obytkama a říkal si: “Dobrý, stihl jsem to 👌”. No jo, ale když jsme začali do lodi najíždět, tak mi oznámili, že jsem měl dávno najet, protože auta, se kterýma jsem čekal jedou jen do Chanie, kde budeme asi ve čtyři v noci. Že už jinde nemají místa, budu jim tedy musím nechat klíče, oni s tím v noci vyjednou a zase najedou.

Mého miláčka nebude řídit nikdo jiný, ještě navíc tady, při nějakém couvání do lodě! ☝️

Klíčky jsem jim samozřejmě nedal. V noci jsem byl připravený, s autem vyjel a zase najel zpět. Ale hučeli do mě hned tři a s každým dalším přibývalo frček, které měl na kabátu.

Vjíždějte až vás vyzvou, jinak vás strašně spraží a pošlou někam na konec fronty. Vždy si ještě zkontrolují lístky a můžeme do lodě. Je potřeba řídit se pokyny pikolíků, kteří vás navigují na příslušnou palubu. Tady jsou trajekty opravdu velké a tak se stojí i na třech palubách. I když by vás měli navigovat správně, pořád si dávejte pozor. Hlavně na výšku!

A teď přichází druhý krizový moment, parkování v prostorách trajektu. Aby se automobilů vešlo na trajekt co nejvíc, mačkají je na sebe jako sardinky. Tady nejvíc docením parkovací kameru a mám ji zapnutou celou dobu, co se naloďuji. Obsluha má snahu vám říkat: toč levou, teď plnou pravou, můžeš, no tak šup šup, není čas, rychle… Zase je potřeba nenechat se někam bezhlavě natlačit, protože to pak bude chyba jedině řidiče.

Trajekt se může při plavbě naklánět, takže zabrzdit! Ručka i rychlost! Aby vám další, co budou parkovat zbytečně neorvali zrcátka, sklopit je není tak namáhavé. Taky zatahuju roletky, nemusí mi do auta nikdo “čumákovat”.

Pobyt na trajektu

Kdo už na nějakém byl, tak to zná, jak se lidi snaží na denní a o to víc na noční plavbu zabrat gauče, křesla – všechno, kde se dá pohodlněji spát. Bohužel pasažéři, kteří cestují bez aut jsou na palubě mnohem dřív, než vy. Pokud si chcete chytit dobrý “flek” na palubě, vyšlete někoho z posádky s jeho palubním lístkem napřed.

Lépe finančně zaopatření mohou místo “obyčejného” palubního lístku připlatit za vyšší komfort. Co je k mání?

Kde složit hlavu

Air seats

Něco jako letadlové sedačky. Moc pohodlné to zrovna není, ale někomu to asi vyhovuje. Asi o 30 % k ceně palubního lístku, ale záleží od lodě a společnosti.

Kabiny

Nav výběr je od těch bez oken až k luxusním s výhledem na moře. Taky už se prohnete. S malými dětmi pro mě jasná volba, pokud má plavba trvat celou noc. Výhled v noci nedává moc smysl, takže stačí nejlevnější kajuta.

Paluba

Pobyt na palubách je v rámci základního lístku. Ve finále spí lidi i na chodbách, na křeslech restaurací a tak různě. Ale do určité hodiny, která není nijak pevně stanovená vás stevardi napomínají i za nohy na protější křesílku. Asi až restaurace vydělá dost peněz, pravidla přestanou platit.

Při plavbách středozemním mořem se připravte na klimatizace. Snad testují, jak nejvíc se dá loď vychladit. I když je venku 40, uvnitř je třeba jen 20 🥶. Na paluby, kde parkujete se během plavby už nedostaneta, takže si vemte nějaké teplejší oblečení, třeba i deku. V noci se bude hodit.

Jídlo na palubě řeckých trajektů

Co si budem povídat, pět hvězd to není. Ani to není nejlevnější. Ale když není jiná možnost, tak využiju samoobslužnou restauraci na palubě.

Chcete typ, jak to řeším já? Ne? Nevadí. Tady je. Auto naložím na trajekt a jdu si do restaurací v blízkosti přístavu koupit poctivý gyros, nebo kebab, který pak při odjezdu spořádám už na trajektu s výhledem na vzdalující se přístav. Ještě se mi nestalo, že by trajekt odjel beze mě, jen s obytkou. Ale uznávám, toto dobrodružství není pro každého.

Jak Covid změnil cesty trajekty

Letos měli všichni poctivě roušky, nebo respirátory celou plavbu. Vloni to ještě brali vlažně a ochranné prostředky používali spíš jen cizinci.

Údajně je i omezená maximální kapacita trajektů, ale to nějak nedokážu posoudit, protože loď, se kterou jsem jel, byla obsazená tak ze 30 %.

Mimochodem doklady o očkování, případně testu je zajímali víc než na kterékoli hranici cestou do Řecka.

Domácí mazlíčci na trajektech

Docela zajímavé téma jsou domácí mazlíčci a jejich přeprava na trajektech. S dovolením bych to zobecnil na psy 🐶, protože to se mě týká a kočky nemám rád (teda kočky nemají rády mě 😾).

Pohyb psů je na trajektu z hygienických důvodů omezen. V autě, ani v obytce je nenechávejte. Paluby, kde parkujete nejsou otevřené a teplota v podpalubí je dost nesnesitelná, a ten odér výfukových plynů a Bůh ví čeho určitě blahodárný není. Takže co se psem?

Můžete si připlatit za “pet friendly kabin”. Zjednodušeně řečeno kajuta, kde můžete mít psa. Na trajektech je jich poměrně málo a tak je dobré rezervovat si je předem.

Další možností je být po dobu plavby na horní otevřené palubě, kde ale může být v noci zima a často i dost větrno. Tak to třeba řeším já. dá se tam složit hlava na nějaké lavičce a pes pod vámi. Teplá deka, nebo spacák není špatná věc. Pro psího kamaráda vezměte také misku na vodu. Nic takového tady nenajdete.

Na horní palubě je také místnost, kde jsou klece, kam můžete psa po dobu plavby zavřít. Přirovnal bych to k hodně neútulným, jen o něco větším králíkárnám. Byl jsem se tam podívat jednou a ten pocit úzkosti si pamatuju doteď. Kdo tady psa zavře si ho snad ani neměl pořizovat.

Vylodění

V dostatečném předstihu se po lodi rozléhá rozhlas, kterému nerozumíte, protože je v řečtině, ale tutově znamená něco jako 📢:

Vypadněte z kajut, přijíždíme do cílové destinace a vstupní karty odevzdejte na recepci. Řidiči se připravte u schodiště, které vede na paluby s vozy.

Nervozita při vylodění se dá krájet. Všichni chtějí být první. Je lepší se netlačit a nechat je jet. Zvlášť s obytkou, nebo přívěsem si nepotřebujete zkazit dovolenou zbytečným karambolem.

Přepravní společnosti v Řecku

Zmíním čtyři společnosti, asi je jich víc. Já je ale neznám, nemám s nimi zkušenost a tak nemám co popisovat.

Blue Star Ferries

Asi nejznámější a ve vyhledávačích na nejlepší pozici. S Blue Star jsem jezdil dřív, ale vadila mi povýšenost posádky. Konkrétní případ mám hned z mojí první první plavby řeckým trajektem. Celá ekonomická třída byla vyprodaná, proto jsme si koupili první třídu. Krásné prostředí, ale personál se nás asi dvacetkrát během 4-5 hodinové plavby na Paros dotázal, jestli si něco nedáme. A nebylo to zrovna zdvořilostní + řada dalších detailů. Také jsou o něco dražší než konkurence.

Minoan Lines

Minoanem je aktuálně mnou preferovanou společností, pokud mám na výběr. Lodě o něco méně luxusnější než Blue Star, ale na palubě pohoda, většinou nic není problém. Paluba, kde parkuje obytka má dostatečné odvětrání, takže po plavbě není v obytce 40 stupňů.

Anek

Nikdy jsem s ním nejel, ale řekl bych, že má asi nestarší flotilu lodí z výše jmenovaných. Ale zase nabízí plavby do několika destinací, kam konkurence nejezdí.

Hellenic Seaways

Bez debat nejmodernější flotila rychlých lodí a katamaránů. Mnohem rychlejší než běžné trajekty. Také dražší. Ale obytku vám nepřepraví. Kdybych ale cestoval bez auta, plavil bych se s Hellenic Seaways.