Kdybych měl Adria Coral XL SL popsat jednou větou:

Spolehlivý komfort pro malá i velká dobrodružství bez ohledu na roční období.

Proč jsme si mezi všemi dostupnými značkami, modely a půdorysy vybrali právě Coral XL SL?

Naše požadavky

Vzhledem k rozmanitosti našich zájmů nebyly naše požadavky zrovna skromné. Tady je stručný výčet těch nejvýznamnějších. Nutno přiznat, jsou ovlivněny prozřením, nabytým při využívání dodávky s poměrně komplexní obytnou vestavbou.

  • Dostatek prostoru pro mladou rodinou se dvěmi malými dětmi
  • Otočné přední sedačky
  • Jízda minimálně pro 5 osob
  • Teplotní komfort v létě i v zimě
  • Nadstandardní rozměry garáže
  • Preciznost prevedení, praktičnost vestavby
  • Energetická nezávislost
  • Do 3.5 tuny, doložná hmotnost alespoň 0,6 t
  • Dostupnost servisu v ČR

Ještě dodám jeden, který jsem si při výběru neuvědomoval, ale nyní bych jej na seznam určitě zařadil. Sprcha oddělená od toalety – skvělá věc!

Jak probíhal výběr

Čísla asi promluví za vše:

  • 50 hodin (minimálně) nad recenzemi, weby výrobců či distributorů.
  • X “nevyžádaných” návštěv v obytných vozech přátel.
  • 2 veletrhy s obytnými vozy, zacílené na užší výběr našich favoritů.
  • 1 skvělá schůzka, se skvělým člověkem v autosalonu, kam už jsme vlastně jeli s nákupním rozhodnutím.

Kritéria, která nám nejvíc zúžila výběr, byly určitě tyto:

  • Otočné přední sedačky

Když má alkovna, nebo polointegrál otočné sedačky, pak nemá “klasickou” čtverku na sezení, ale obývací prostor bývá tvořen otočnými předními sedadly, za kterými je stolek a za ním dvojsedačka, nebo nějaké “elko”. Proč zmiňuji pouze alkovny a polointegrály a opomíjím integrály? Je to ze dvou důvodů. Integrály, které se blížily našim představám, co se týká prostoru nebyly do 3,5 tuny, ani neodpovídaly našemu omezenému rozpočtu.

  • Dostatek prostoru pro mladou rodinou se dvěmi malými dětmi

Mohla by platit přímá úměra, že čím víc prostoru uvnitř chcete, tím delší vůz si koupíte. Neplatí to. Bůh žehnej výrobcům, kteří vývojáře interiéru zamknou uvnitř a nepustí ven dřív, než se nad “Sixtinskou kaplí neobjeví bílí kouř”, na signál nalezení řešení. I sebevětší prostor se dá špatným uspořádáním snadno prohospodařit a při používání si budete i ve dvou stále překážet. Někdy si můžete zavazet i sami, když při otevření jedné skříně, nelze otevřít jiné a podobná nešťastná řešení.

  • Dostupnost servisu v ČR (ideálně v dosahu vašeho bydliště)

Obzvláště při nákupu nového vozu to zní jako zcela absurdní argument. Ale vzpomeňte si na to v okamžiku, kdy budete plýtvat svoji drahocennou dovolenou jen na to, abyste dali svůj obytný vůz do provozu schopného stavu. I návštěv, které jsou spojené se samotným nákupem bude několik. Nepočítám garanční prohlídky a případná rozšíření, kterých bylo v našem případě poměrně dost.

  • Nadstandardní rozměry garáže

Na trhu naleznete řadu vozů, které mají velmi objemnou garáž. Ale objem nám sám o sobě nestačí. Pro uskladnění windsurfingových prken potřebujete prostor, který není členitý a také velký vstupní otvor. Uvedu ještě jedno doporučení, i když mu určitě věnuju celý článek. Pozor na nosnost garáže! Výrobci ji neuvádí jen proto, že by konstrukce podlahy hmotnost nákladu neunesla. Významnější je dopad na jízdní vlastnosti vozu. Naložte si do kufru osobáku 200 kilo a pak si to představte na obytném autě, které má těžiště nesrovnatelně horší. Navíc nádrž na čistou vodu je také často uložena poblíž zadní nápravy (dalších minimálně 100 kg).

Co chybí k dokonalosti

Těžko uvěřit, že to co píšu, není placená reklama. Naše spokojenost se blíží 99 %. Takže co bych zlepšil, udělal jinak, vytknul výrobci?

  • Pokud použijete moskytiéru u bočních dveří vestavby a zabouchnete je, dveře jsou “buclaté” a síťkou moskytiéry prolítnou, asi je po ní (nám se to zatím nestalo, ale myslím, že brzo napíšu článek s podtitulkem “Tak už se to stalo”)
  • Promyšlenější koš. Blbost co? Je integrovaný v už zmíněných bočních dveřích vestavby a jediný jeho problém je ten, že do něj vložíte pytel na odpadky a ten dostanete ven jedině přes vrchní vstupní otvor. Koš se nedá se nijak odejmout. Praktické to prostě moc není.
  • Nádrž na čistou vodu je za zadní nápravou. Pokud je zrovna plná (150 l), pak ji při jízdě bezesporu pocítíte. Pomoci tomu můžou měchy na zadní nápravě. Pořád si ale myslím, že ji inženýři vzhledem k dvojité podlaze mohli uložit někam k přídi. Zároveň by tím došlo k rozšíření garáže. Snad se dočkáme u nových modelů.

Funguje nad očekávání

Asi už jsme docela věděli, co můžeme od Adrie Coral XL SL očekávat, i tak je potřeba uznat, že Adria má některé věci fakt vychytané. To si dovolím konstatovat po 10.000 km za 8 měsíců s těmi nejnáročnějšími uživateli, kterými mám na mysli hlavně Lindu s Vojtou (4 a 2 roky), taky Kiru (Irský setr).

  • I když by bylo teplovodní topení určitě ještě lepší. Truma, kterou pohání výhradně plyn a ohřívá vzduch, funguje i v mrazu nad očekávání.
  • Půdorys SL má oddělenou sprchu od toalety, čemuž jsem se dlouho bránil. Dnes bych neměnil!
  • Spaní na zádi nabízí dvě plnohodnotná lůžka pro dospělé s jedním dítětem uprostřed, letiště pro hromadu dětí, nebo úžasnou hernu.
  • Přes všechno vybavení, namačkané uvnitř, je ve voze velkorysý prostor, takže do sebe nebudete vrážet, nebo dokonce se zavírat na toaletu, abyste si uhnuli a ten druhý mohl projít.
  • Preciznost zpracování interiéru i exteriéru. Potkal jsem auta, která se už na veletrhu rozpadala, vrzala, některé šuplíky nešli dovřít, nebo kapaly kohoutky. Nic podobného jsme zde zatím neobjevili. Vrzaly nám jedny dvířka, ale stačilo dotáhnout jeden šroub. Určitě napíšu článek o hluku uvnitř vozu a provedu také měření. Zažil jsem obytky, kde při jízdě máte pocit, jako byste převáželi železářství. To opravdu nepodceňujte a nedávejte jen na vzhled. Na dlouhých cestách vás bude sebemenší pravidelné vrzání dohánět k šílenství.
  • V posledním bodě nejde o funkčnost, ale o design. Originální řešení skořepiny alkovny ve vás při pohledu na jinak obří vůz nevyvolá ten obludný pocit zrůdy s bublinou nad kabinou. Coral i v alkovně vypadá oproti konkurentům ve své třídě velmi distingovaně.

Naše příplatková výbava

Jsme nároční uživatelé obytného vozu a nesmyslů, které jsme si vymysleli navíc bylo víc (soláry, venkovní sprcha, lifepo baterie na palubě, stabilizační nohy…). O nich už ale v příspěvku, který teprve připravuji. Nečekejte pouze výčet, ale také cenu včetně práce a i důvody, proč jsou pro nás tyto doplňky tak důležité.


Víc informací o tom, proč vlastně využíváme obytný vůz a jaký byl náš vůbec první, se dočtete v příspěvku Proč jezdíme “obytkou”?