I když jsme pořád do 3,5 tuny (teda snažím se o to), často rozhoduje o ceně za dálnice místní předpis. Obvykle výška vozu nad přední nápravou. O tom, že taková cesta na Balkán není levnou záležitostí už určitě víte, ale jak si jednotlivé země stojí? A řeč nebude výjimečně o pohodných hmotách ⛽, spotřeba ani ceně kempů. Bavit se budeme o poplatcích za dálnice.
Za příklad vezmu opět aktuální cestu (Praha – Athény), kterou mám docela čerstvě za sebou.
Kde to jde, tam kupuju dálniční poplatky online předem, abych se nemusel vůbec zdržovat cestou. To jde v případě cesty přes 🇸🇰 Slovensko – 🇭🇺 Maďarsko – 🇷🇸 Srbsko – 🇲🇰 Severní Makedonii a 🇬🇷 Řecko jen v případě prvních dvou jmenovaných zemí. Ve zbylých platím za průjezd na mýtných branách.

Protože náš pobyt v Řecku přesahuje 30 dnů, tak pro Slovensko i Maďarsko kupuju nejkratší možný termín (10 dnů). Zatím co na Slovensku platím jako osobák 🚗 (pro rekapitulaci – jezdím s Alkovnou o výšce 3.2 a délce 7.5 metru), v Maďarsku už spadáme do kategorie D2 🚐 (dodávka, obytný vůz, mikrobus & 8-9 místný osobní automobil).
Každý, kdo tu trasu jezdí, asi má představu, kolik celkem na poplatcích zaplatí 💰💰💰. Ale zamýšleli jste se někdy nad tím, kde vás 1 kilometr stojí nejvíc 📊? Já si vždycky myslel, že to bude Slovensko a Řecko. Teď jsem to spočítal úplně přesně 🧮, a…?
Země | Ujetá vzdálenost v km | Celkem v EUR | EUR / 1 km |
🇸🇰 Slovensko | 60 | 15,79 | 0,263 |
🇭🇺 Maďarsko | 357 | 26,43 | 0,074 |
🇷🇸 Srbsko | 589 | 27,50 | 0,046 |
🇲🇰 Severní Makedonie | 175 | 10,97 | 0,062 |
🇬🇷 Řecko | 510 | 81,45 | 0,148 |
1.731 | 162,14 |
*V Řecku nepočítám posledních 40 km, které nejsou placeným úsekem
Než zase někdo bude psát rozumy, že kdybych si to po Slovensku střihl z Břeclavi do Košic a až pak na Rajku, tak to bude na km lepší cena… Ano máš pravdu, ty jsi ale hlavička 😜! Ale já na Košice zrovna nejel. Takže tím jsem už při psaní článku odbavil několik následných komentářů, to bychom měli.
Slovensko a Řecko jsem nakonec trefil i bez počítání. Ale mile mě překvapilo Srbsko. 0,046 EUR/km je asi 1,17 CZK/km. To by šlo ne? Já to Srbsko začnu mít ještě rád:
- je to placka, takže spotřeba parádní,
- neotravují s mýtnými branami jako Řekové (12 bran na 510 km), Srbsko (2 brány na 589 km).
- Asi před dvěmi-třemi lety luxusně dostavěli úsek před hranicí se Severní Makedonií, tam se teď jede!

Průměrně pak na celé trase platím 2,37 CZK/km. Co s tím nadělám 🤨
Někdo nějaký tip, jak bych mohl něco málo ušetřit? Jo a doma zůstávat nechci, menší auto taky nechci.
Mějte se krásně, jezděte opatrně a hlavně se chovejte ohleduplně 🤙
One comment in this post
Jestli je to auto do 3.5t, tak v Madarsku znamku jen D1 a kupovat naprimo, vyjde to levneji nez u prekupniku. Jestli je ta cena v clanku minena vazne, pak se jedna o priplatek zhruba o 15% z ceny znamky. D1 stoji polovinu D2, takze z nejakych 26 euro je razem 11, tedy uspora cca 9% z celkovych nakladu. Pak tu radoby vtipnou, ale ve skutecnosti odrazujici, zminku o Slovensku a Kosicich nechapu. Mimo to, ze jde usetrit jizdou po normalni silnici, tak 10ti denni znamka stoji 10 euro, ne 15.79.