Od začátku lockdownu mě oslovilo už několik lidí, abych jim poradil v nákupu domu na kolech. Sdílet příběh o tom, jak si někdo kupuje obytné auto za milion, nebo přívěs za 500 tisíc by byla dost nuda. S Tomášem (bývalým kolegou z práce) se nudit nebudete (no ani já při hledání vhodného přívěsu). Naplnit Tomášovy představy nebude úplně jednoduché, hlavně s ohledem na velmi omezený rozpočet.
O Tomášovi

Tomáše jsem vyzpovídal, místy jsem si připadal jako majitel bazaru plného beznadějného šrotu.
Něco málo o tobě Tomáši: jako třeba kolik ti je, kdo s tebou bude cestovat, jaké máš zájmy a čím se živíš?
Je mi nějakých 33 a rodinu zatím nemám. Mám přítelkyni a živím se jako softwarový architekt, částečně zaměřený na vývoj. Dřív jsem se ve volném čase hodně věnoval focení, teď se ale i na úkor volného času věnuji víc práci. Baví mě low-cost cestování, jednoznačně bez cestovek, někdy i bez cíle.
Jaké největší dobrodružství jsi v životě zažil?
Zcele jednoznačně v loňském roce (2020) cesta kolem světa. Kombinace letecké a vlakové přepravy. Projel jsem Transsibiřskou magistrálu (poznámka autora – hlavní dopravní tepna Ruska, probíhající v délce 9 288 km z Moskvy do Vladivostoku). Bohužel vzhledem k nastupujícím omezením už nebylo možné navázat vlakem napříč Amerikou. Tři dny po mém odjezdu z Česka začal lockdown, načež mi kamarádi a známí posílali tipy na lety, kterými bych se mohl vrátit. Nakonec jsem z Vladivostoku přes Tokio a Honolulu dorazil až do USA. Zde ale nemělo smysl déle zůstávat a tak jsem alespoň dokončil cestu kolem světa.
Novosibirsk Novosibirsk 9288 kilometrů ✔️ Transsibiřská magistrála ✔️ 150+ hodin ve vlaku ✔️ Šťastný Omsk Vladivostok Waikiki beach Hawaii
Jak tě napadlo, že bys chtěl obytný přívěs? Už jsi nějaký měl, nebo třeba rodiče?
S karavanem jsem byl už dvakrát na dovolené. Je to zajímavá alternativa k hotelům a penzionům. Jak mě to napadlo? Hmm… Z části mě k tomu přivedla potřeba provizorního obydlí při rekonstrukci domu (plánovaná na léto 2021) a pak současná situace kolem pandemie. Člověk neví, kdy a kam bude moci vycestovat, kde se ubytovat. Karavan zapřáhnu, a pojedu kam zrovna budu chtít, nebo kam to zrovna půjde.
Co tě na karavaningu nejvíc láká?
Svoboda a přitom solidní zázemí. V porovnání s obytným autem je možné domeček na kolečkách odstavit a s autem pokračovat dál. Přesvědčila mě větší flexibilita, než u obytného auta.
Je něco, z čeho máš naopak obavu?
Pravděpodobně z legislativy. Nevím, co skýtá vlastnictví, provoz, kde lze parkovat, jak moc je to limitované. To jsou asi největší obavy. Pak i arogantní řidiči, kteří nechápou, že i s přívěsem občas potřebujete ve stovce předjet kamion.
Požadavky na karavan
Myslím, že o Tomášovi jste už aspoň základní obrázek získali, tak ho pojďme vyzpovídat ohledně požadavků na karavan.
Co by měl tvůj karavan splňovat?
- Kolik lidí na výlet obvykle pojede – většinou jen já s přítelkyní. Asi v jedné pětině případů pojedeme čtyři.
- Jak dlouhé cesty plánuješ podnikat – výpravy o stovkách kilometrů. Od prodloužených víkendů až po několika týdenní cesty.
- Karavan budeš využívat od jara do podzimu, nebo i v zimě – dokážu si představit využití i v zimních měsících.
- Máš pořádné auto, za kterým ho potáhneš – myslím že jo. Volvo XC90 2,4 D5.
- Jaká je hmotnost vozidla – cca 2,75 tuny.
- Máš nějakou preferovanou značku karavanu – vůbec se v tom nevyznám. Vůbec nevím, jaké existují.
- Chceš spíš subtilnější karavan, nebo luxusní dům na kolech – spíš něco pořádného. Moje hlavní podmínka je, aby měl karavan plnohodnotnou ložnici, a ne abych musel každý večer složitě přestavovat obývací prostor.
- Do jaké míry bys chtěl být energeticky soběstačný – dokážu si představit solární panely a topení na plyn, ale asi žádné extrém.
- Budeš spíše v kempech, nebo mimo ně – záleží na povaze cesty. Při víkendových výletech spíš kempy.
- Umíš s přívěsem couvat – zacouvám v pohodě.
- Jaké máš nároky na vybavení – asi nemám žádné zvláštní přání. Bylo by fajn mít sprchu. Může být i venkovní.
- Předstan nebo markíza – asi ani jedno.
- Jaký máš rozpočet – do 150.000,-Kč.
- Kdy nejpozději chceš karavan začít používat – úzce souvisí s rozšířením mého řidičského oprávnění! Rád bych už někdy na jaře.
Jak to vidím já
V situaci, ve které je nyní Tomáš bude řada dalších lidí. V bydlení a cestování na kolech jsem už o něco dál, takže co jsem Tomášovi na jeho požadavky přibližně odpověděl?
- Určitě si musíš rozšířit svoje řidičské oprávnění. B-čko ti stačit nebude. Potřebuješ minimálně skupinu B96, protože to spíš vypadá, že se poohlížíš po větším a těžším karavanu, bude lepší B+E (jízdní soupravy složené z motorového vozidla sk. B a přípojného vozidla s max. přípustnou hmotností převyšující 750 kg, pokud největší povolená hmotnost této soupravy převyšuje 3 500 kg).
- Jezdit ve dvou, nebo ve čtyřech je dost rozdíl. Ale jelikož máš jasný požadavek na samostatnou spací část s pevnými lůžky, tak v podobném karavanu určitě najdeme prostor pro spaní dalších osob.
- Ujasni si, jestli se má opravdu jednat o celoroční karavan a kam s ním v zimě plánuješ jet, abyste “neklepali kosu”. Podle toho je potřeba řešit dostatečně výkonné topení – vzhledem k velikosti přívěsu. Za investici, kterou plánuješ asi s nějakým extra zimním paketem moc nepočítej.
Zapojte se
Pomůžete Tomášovi najít jeho budoucí karavan?
Pokud zrovna karavan prodáváte, nebo víte o nějakém zajímavém inzerátu, přidávejte odkazy i vlastní nabídky do komentářů pod blogem. Dáme tomu tak dva týdny a v pokračování “Tomášova příhěhu” probereme nejzajímavější nabídky, až nám zbydou na short listu favoriti, na které se s Tomášem zajede podívat a snad z nich i jednoho koupíme.