Aktivně se na internetu zajímáte o obytné vozy nebo karavany? Pak už jste zákonitě museli potkat zacílené reklamy portálů, které vás lákají na vytvoření inzerátu, abyste obytku, nebo přívěs pronajímali právě zde.

Pojďme se podívat na pár zprostředkovatelů.

Portály/zprostředkovatelé

Vybral jsem si záměrně následující čtyři, protože:

jen tyto subjekty mi byly ochotny za zmínku ve článku zaplatit 💰 😆😆😆

Tak B je správně! Následující čtyři si budou podle mého velmi konkurovat a bude více než zajímavé vývoj služeb sledovat.

Proč si budou zásadně konkurovat? Jednak shodně potřebují nás (vlastníky obytných vozů/přívěsů), případně provozovatele půjčoven, aby se zhostili role inzerentů (pronajímatelů). A když se jim podaří přilákat nabídku, logicky hledají odpovídající poptávku u těch, kteří si chtějí užívat svobodu při cestování a mají zájem využít pronájmu.


Campiri

S největším rozpočtem zcela jistě operuje Lukáš Janoušek, který spolu s partnery spustil službu Campiry. I když se můžete těšit na inovace webové prezentace, systému vyhledávání, ale i tvorby rezervací, vypůjčit auto prostřednictvím této služby můžete již dnes.

Na Campiry musím aktuálně ocenit dvě věci:

  • Lukáš Janoušek je opravdu schopný businessman a kdyby mu šlo primárně o peníze, zůstane u fintech projektů. Nadšení a víra v “Campiri vizi” z něj doslova srší. Projekt navíc není jen o zprostředkování pronájmu vozů a přívěsů, ale s týmem uvažuje i nad tím, kam následně vyrazíte. A klíčovou vlastností služeb je udržitelnost.
  • Zase ten Covid… Campiri aktuálně nabízí 100% garanci proti Covid-19. Kdo by náhodou onemocněl, nebo by mu plány zhatila nová nápaditá nařízení vlády, nemusí se o uhrazenou sumu obávat. Campiri vám vrátí 100 % částky nebo vám vystavíme voucher na náhradní termín. To je fér!

bezKempu

Unikátní on-line služba, která nám všem cestovatelům má “umožnit konečně svobodně cestovat”, jak sama říká, před nějakým časem rozšířila portfolio služeb i možnost inzerce obytných aut a karavanů.

Nemyslím si, že by bezKempu přecházelo na inzerci pronájmů obytek jako svůj hlavní business. Službu jsme si oblíbili, protože nám dává nové možnosti a mě osobně přinesla nové zážitky a hlavně nové přátele. 100 % majitelů pozemků, kde jsme stáli, jsou skvělí lidé a příště vlastně pojedu za kamarády.

Proč si myslím, že je fan, aby bezKempu podobnou inzerci nabízeli?

  • Na jednom místě vyřešíte otázky “kam pojedu” a “čím pojedu”.

KRVN

Zatím co předchozí převážně cílí na fyzické osoby, které vlastní po jednom vozidle, KRVN se prezentuje jako agregátor půjčoven karavanů.

Stávající úzké portfolio nenabízí ani 20 vozů, ale dejme tomu, že KRVN spolupráci s půjčovnami teprve vyjednává. I když nakonec bude nabídka obsahovat vyšší desítky vozů, je služba ve vyhledávačích aktuálně prakticky neviditelná. Pokud bych vlastnil půjčovnu, těžko bych hledal motivaci k tomu, abych ke všemu ještě řešil inzerci a správu kapacit svých vozů na cizím portálu. A konečně z nájmu odváděl poplatek za zprostředkování.

Jedna věc mi ale na KRVN vadí. Na webu KRVN nenajdete detailnější informace o lidech, kteří za projektem stojí, ani nějakou dlouhodobější vizi. Kdo, pro koho, proč…


ForJoy

Služba, která vznikla na základě skutečné potřeby samotných karavanistů a obytkářů. Několik kamarádů řešilo podobné problémy.

  • Složitost rezervace vozu/přívěsu a také absence půjčovny v blízkosti bydliště. Přitom tolik nevyužitých strojů na zahradách sousedů.
  • Jak efektivně inzerovat, aby byla nabídka vidět a získat dostatek rezervací.

Ke zveřejnění došlo teprve 18. 3. 2021, takže nečekejte nabídku stovek vozů.

Co bych vyzdvihnul oproti konkurentům? Vyhledávač aut a přívěsů, který vám pomůže najít to, co hledáte. K dispozici jsou například parametry: cena nájmu, typ převodovky, celková hmotnost, doložnost, tažné zařízení…


Jak to funguje

Uff… pročíst a v některých případech i pochopit obchodní podmínky výše uvedených je nadlidský výkon. Kdyby si ostatní převzali jejich znění z Campiri a vyměnili název společnosti, adresy a pár odkazů, tak by asi udělali nejlíp. Samozřejmě by to byla krádež…

Tak jak to teda VELMI zjednodušeně funguje například u Campiri?

  • Registrace – jako pronajímatel si založíte profil (z toho vyplývá řada povinností a závazků)
  • Vytvoření inzerátu – uvedete parametry vozu/přívěsu, cenu a dostupné termíny
  • Poptávka – po obdržení poptávky od zákazníka portál žádá zálohu (obvykle 50 % z celkové ceny nájmu)
  • Rezervace – vzniká po uhrazení zálohy zákazníkem
  • Doplatek 50 % zákazník uhradí do 14 dnů před začátkem rezervace
  • Platba pronajímateli – jakmile Campiri obdrží 100 % rezervační zálohy, zasílá pronajímateli rezervační zálohu, která je ale již ponížena o odměnu Campiri
  • Kauce – skládá se při převzetí (15-20 tis.)
  • Odměna – za zprostředkování uzavření nájemní smlouvy, včetně dalších souvisejících činností… si Campiri bere doměnu, tipoval bych asi 10 až 20 %.

Přesné % odměny se u Campiri asi nedozvíme a budou se u jednotlivých případů lišit. Pronajímatelé jsou vázáni mlčenlivostí pod sankcí 200.000,-Kč (za každé jednotné porušení). Pozn. v obchodních podmínkách se odkazují na “povinnosti mlčenlivosti stanovené v čl. 7”. Co na tom, že číslování článků je rozbité (šup šup opravit). Ve smlouvě to snad bude dobře.

V případě ForJoy alespoň jasně víme – “Nedohodnou-li se Provozovatel a Poskytovatel jinak, rezervační poplatek činí 10 % z celkové odměny…”

BezKempu si shodně jako ForJoy bere 10% z odměny zaplacené zájemcem. U ostatních služeb už je to 20% z odměny zaplacené zájemcem.

Na co si dát pozor!

  • Storno poplatky – kapitola sama pro sebe, doporučuji si prostudovat.
  • Někteří zprostředkovatelé si vyhrazují právo vůz inzerovat za vyšší cenu, než uvádíte vy a z rozdílu si berou odměnu až 75 %.
  • Obecně zprostředkovatelé za nic neručí, ani nevynucují po nájemcích sjednání odpovědnosti za škodu.

Šli byste do toho?

Jak říká můj otec:

ženy a auta se nepůjčují 🙅‍♂️

Jablko nepadá daleko od stromu, takže se na to dívám podobně. Proč se aktuálně půjčování naší alkovny zdráhám, byť vidina vedlejšího příjmu z pronájmu je lákavá:

  • Jsme v našem – když v obytce hostíme rodinu, nebo kamarády, je to něco jiného, než když by mi ji zabydloval někdo úplně cizí. Je to stejné, jako bych na týden dva pronajal náš byt. Asi bych nejdřív všechno pořádně vyšůroval, než bych ulehl do postele.
  • Škody – i když si připlácím havarijní pojištění, pořád bych bezpodmínečně požadoval, aby měl nájemce sjednané dostatečné pojištění o odpovědnost za škodu. Přeci jen nemusí mít prostředky ani na pokrytí spoluúčasti.
  • Pojistky nic neřeší – i když je teď lockdown a v katastru asi kempovat nejezdíte, za chvíli všichni vyrazíme. Představa, že auto pronajmu a odtahovka mi zpět přiveze totálku, je šílená. Nové auto podle našich představ teď nekoupíme. Budeme muset objednávat model 2022 a rok čekat. Máme po sezoně.
  • Opotřebení – nejsem ten typ, který mění auto po dvou letech. Stávající alkovnu bych chtěl využívat do doby, než děti začnou společnými výlety pohrdat. Nebo než se objeví nové, zásadní požadavky, které stávající vozidlo nesplňuje Možná je to utopie, ale 10 let bychom s ní mohli vydržet. Pokud bych ji pravidelně půjčoval, tak sice vydělám na novou, ale chce se mi řešit celý ten proces nákupu, dodělávek příslušenství…? No minimálně pár let ne.
  • Další starost – vzhledem k povaze svojí profese v IT si nemůžu dovolit řešit nejrůznější požadavky a dotazy zákazníka, kdy si zlíbí. Aby mi volal během týdne, jak se pouští topení, že se mu nedaří přehodit plynovou lahev, nebo že zrovna zalomil klíč ve dveřích nástavby. Nemám důvěru v support, který mohou nabídnout zprostředkovatelé – nikdo se ve všech typech aut prostě nevyzná.

Nepochybuju o tom, že pronájem je po řadu vlastníků atraktivní zdroj vedlejšího příjmu. Bude mít své propagátory, ale i ty méně nadšené.

Celkově tyto projekty rád podpořím, protože ne každý si může vlastní obytku nebo karavan dovolit, případně to s ohledem na počet výletů nedává smysl.

Oceňuji také snahu prověřovat pronajímatele a jejich vozidla, stejně tak zákazníka. Přes Bazoš, Facebook skupinu… je podobná akce pronájmu už úplně pochybnou akcí.