Srovnávat nesrovnatelné? Proč ne! Stručně shrnu výhody/nevýhody obytných aut i karavanů. Ale hlavně si uděláme malý přehled od vanu a minikaravanu až k náklaďákům a obřím návěsům.

Je lepší karavan, nebo obytné auto? Co člověk, to názor. Pro mě osobně dnes jednoznačně obytné auto, ale třeba za pár let se na to budu dívat jinak. Ale i tak, zcela nestranně – jdeme na to.

👍 Výhody obytného auta

Ovladatelnost vozu – obytné auto (záleží samozřejmě na rozměru) se až tak od osobáku neliší. Řízení obytňáku si osvojíte rychle. Se senzory a zpětnou kamerou po pár zkouškách nacouváte kamkoli, i občasné sklopení zrcátek začnete brát jako zcela běžné.

Mobilita – na okresní cestě se karavan obytňáku vyrovná, ale na dálnici budete rychlejší. Obvykle jezdím 120-130 km/hod. Šlo by to i rychleji, ale za cenu vyšší spotřeby, a přirozeně porušení předpisů.

Nezávislost – s obytkou se dá přeci jen zaparkovat na více místech, stejně jako nocovat. Solární panely, nádrže na vodu běžně na 150 litrů, odpadní na 100 vám dávají možnost zůstat mimo kemp docela dlouho, případně si jen občas odskočit na stellplatz, kde se zbavíte odpadu a doplníte vodu.

👍 Výhody karavanu

Chata kde chceš – pro řadu lidí je komfort v podobě výletů osobákem podmínkou. Karavan necháte v kempu a vyrazíte na výlet osobním vozem, takže neřešíte parkování obytného auta u aquaparku, pamětihodností, přírodních parků… Taky nemusíte před jízdou vše uklízet na své místo.

Nižší pořizovací cena – jak si přečtete níže, cena obytného vozu a srovnatelného karavanu (prostor, počet lůžek, výbava…) se může lišit i o milion. Jasně že potřebujete vůz s tažným zařízením a nějaké auto má skoro každý (pořád si myslím, že to chce aspoň jednaosmičku, ještě líp dvoulitr a lehkou nohu na plynu).

Pojištění – u obytného auta musíte platit veškerá pojištění, jako u osobáku. Povinné ručení, řada z nás si zaplatí havarijní pojištění… Rozdíl v nákladech ročně kolem 25 tisíc? Klidně i víc.

👎 Nevýhody obytného auta

Pořizovací cena – obytné auto bude při nákupu dražší než přívěs (berme v úvahu obdobnou třídu vozu/karavanu).

Doložnost – pro obytné auto (průměrný polointegrál, alkovnu) vám bude stačit řidičské oprávnění skupiny B. Klíčový je tady parametr “největší povolená hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg”. Ale kolik takové auto váží? Většinou kolem tří tun, spíš přes. Takže do vozu nastoupí 4 dospělí, naložíte nějaké jídlo, šatstvo, sportovní vybavení, lahve s plynem, napustíme alespoň minimum vody a už jste na hraně.

👎 Nevýhody karavanu

Jízda v zimě – z kopce po zledovatělé vozovce s karavanem o hmotnosti 1-1,5 tuny za zády? Zvládnout se to dá, ale musíte si dávat pozor! Oceníte čtyřkolku.

Manévrovatelnost – řada lidi má co dělat i při parkování osobáku před nákupákem. Co potom teprve s přívěsem, který měří 6-8 metru? Ale je to jen o cviku.

Voda a odpad – karavany jsou zpravidla vybaveny menší nádrží na čistou vodu, stejně tak odpadní nádrž má menší objem než u obytňáků. Víkend bez zázemí zvládnete, ale týden?

Řidičské oprávnění – B-čko většinou stačit nebude. Potřebujete minimálně skupinu B96. U těžších karavanů B+E (jízdní soupravy složené z motorového vozidla sk. B a přípojného vozidla s max. přípustnou hmotností převyšující 750 kg, pokud největší povolená hmotnost této soupravy převyšuje 3 500 kg).

A záleží na tom vůbec? Když něco opravdu chcete, stejně si to pořídíte, i kdybych vás odrazoval sebevíc.


Srovnání nesrovnatelného

Představte si (tedy čistě hypoteticky) následující scénáře:

2 nenároční – zn. bez závazků

Když je hlavním cílem cestovat, nikdo a nic vás nezastaví. Takže spíte v kufru oktávky, prostě jakéhokoli kombíku. Sníte o něčem jako je VW California (s cenou od 1.25 mil. Kč, případně o “minikaravanu.

Zůstaňme ale nohama na zemi. Mladí absolventi, nebo studující si těžkou koupí zmíněnou Californii, protože se obstojnou výbavou se pod 1.5 mil nedostanou. Takže se nabízí levnější Opel Zafira Camper, který jsem zatím v ČR nenašel, ale v Německu startuje na 41,999 Eur (s DPH). Většina stejně sáhne po přestavbě ojetého Transportera a podobně.

Co může nabídnout minikaravan? Suchý, vytopený a organizovaný prostor za dostupnou cenu. Běžně pořídíte kolem 250.000,-Kč. Velkou výhodou je, že nebudete potřebovat přídavná zrcátka.


2 nároční – zn. bez kompromisů

Pořád jste “jen” dva a rádi byste větší pohodlí? Toaletu a sprchu? Větší komfort i v zimních měsících?

Přestaveb dodávek je dnes nepřeberné množství. Kdybyste chtěli pořídit od aktuálně nejznámějšího tuzemského výrobce KRS, mohli byste zvolit například model Active Line (Fiat Ducato 120 koní) a startujete na částce 1.259.000,- Kč (s DPH). Tady už najdete opravdu všechno, co má správné obytné auto zahrnovat. Ale za takovou vestavbu do Sprintera můžete klidně dát i dva miliony.

Srovnatelný přívěs pro dva? Čistě pro dva jich moc není. Karavan, který má sprchu nabízí posezení (které lze přestavět na provizorní lůžko a k tomu další dvě stálá lůžka. Vybral bych tady třeba Hobby Ontour 460 DL. Cena se pohybuje od 560.000,-Kč (s DPH).


2 + 1 – zn. první velký zodpovědnost

V této životní etapě jsem byl ještě nedávno. Dnes jsme už čtyři a naplno si uvědomuji, jak pravdivý je výrok: “Jedno dítě, žádné dítě.”

S prvním prckem jsme bez větších problémů fungovali v dodávce s vestavbou (výhoda byla, že se jednalo o Ducato L4H3 – nejdelší a nejvyšší). S malým dítětem (kojenec, batole) oceníte více komfortu. V tu dobu bychom určitě všemi deseti brali KNAUS L!VE TI 650 MEG, který koupíte od 58 tis. Euro.

Jako karavan by určitě postačoval Hobby Ontour 460 DL, který jsem uváděl v předchozím odstavci.


4 – zn. rodina na cestách

Rodiny o dvou dětech nejčastěji využívají polointegrály. Hvězdou je aktuálně na českém trhu Adria Coral Axess. Ten pořídíte od 60 tis. Euro (teď už v ČR asi nebude, jedině objednat model 2022 a čekat). 4 lidé se zde bez problému vyspí. Do prostorné garáže naložíte hromadu nábytku a sportovních potřeb. V zimě pod sjezdovkou si také vystačíte.

Samozřejmě není nutné volit polointegrál a lze se poohlédnout po integrálech. Když už děláme průlet značkami, nelze opomenout Hymer. Z jeno nabídky uvedu střízlivější integrál na podvozku Fiatu (Hymer je spíše spojován s Mercedesem). Vybral jsem HYMER Exsis-i 580 s cenou od 71 tis. Euro. U integrálů ale ve většině případů počítejte s faktem, že jejich hmotnost přesahuje 3.5 tuny, a bude tak nutné rozšířit si řidičské oprávnění (pravděpodobně se už jen tak v řízení nevystřídáte – nepředpokládám, že by vaše drahá polovička toužila po řidičáku na náklaďák). Také počítejte s vyššími poplatky na cestách.

Karavan budeme muset trošku přifouknout a tak významně naroste i jeho hmotnost. Když zůstaneme u Adrie, tak bych půdorysem vybral Adora 542 UL. V nouzi se vmáčkne i 5 lidí. Pozor na hmotnost karavanu. Hmotnost uváděná z výroby už je 1448 kg a to jste ještě nic nenaložili. Tento konkrétní model se v Česku nyní nabízí za 886 tis. Kč.


5 + – zn. malý cirkus

A konečně jsme u alkoven. Byť jsme jen čtyři, zvolili jsme právě alkovnu, abychom získali další prostor. Při delších pobytech s dětmi oceníte každý decimetr krychlový prostoru navíc. Prostě se vám bude lépe dýchat. Není nad to, když děti zmizí do prostoru alkovny a chvíli o nich nevíte!

Pro pětičlenné rodiny zbývá na výběr právě alkovna, nebo větší integrál. Alkovnu jmenuji tu naši – Adria CORAL XL AXESS 670 SL. Model 2021 se dal sehnat od 1.800.000,-Kč, ale asi už budou při aktuálním trendu pryč.

Pokud potřebujete cestovat v pěti, dávejte si pozor nejen na počet lůžek, ale také na počet míst pro cestování!

V případě integrálu se pro malý pojízdní cirkus nabízí KNAUS L!VE I 900 LEG, kde může cestovat 5 osob a nocovat až 6. Hmotnost převyšuje 4.5 tuny. Cena? Pod 3 mil. Kč se asi nedostaneta.

Přívěsů pro početnou posádku je na výběr hromada. Pokud je vás opravdu hodně, pak řešením může být Adria ADORA 673 PK, kam na noc naskládáte 6-7 osob. Tady už to chce pořádného tahouna, protože váží přes dvě tuny (pořád má pouze jednu nápravu). Cenově lehce přes 1. mil Kč.


Speciál – vatař

A nakonec to nejlepší. O čem řada z nás sní?

Mým snem je vůz značky Concord, bohatě bych si vystačil s LINER 890L Po garáži pro malý osobní vůz opravdu netoužím. Cenu raději ani neuvádím, navíc je velmi variabilní, v závislosti na zvolené výbavě.

Auto už bychom měli. A co přívěs?

Tady to nejde jinak, než zapřáhnout přívěs (vagon) Astella 704 HP. Oproti Concordu jsem skromný, ale i tak je to přinejmenším velmi luxusní volba. Pro cesty po Evropě bych si ale tento přívěs určitě nepořizoval. Obával bych se ostřejších zatáček, zúžení a také menších kruhových objezdů.


Závěrem

Koho život na kolech pohltí, ten určitě vystřídá několik aut, případně přívěsů. S každým dalším se poučí a zapamatuje si prvky, které jsou nepostradatelné, ale i ty, které jsou ve výbavě naprosto zbytečná. Nakonec mi nezbývá než konstatovat, že kvalita zážitků a volného času nikdy nebude přímo úměrná hodnotě obytného vozu, nebo přívěsu. Nákup, nebo rezervaci termínu v půjčovně proto neoddalujte a vyražte.

Nepochybuju o tom, že se najde někdo, kdo bude kritizovat značky a modely, které jsem vybral. Jmenuji pouze ty, se kterými mám sám osobní zkušenost, nebo mám to štěstí, že vůz/karavan vlastní známí, a tak mám recenzi z první ruky. Jen Opel Zafira Camper zůstává záhadou. Na Český trh má dorazit na jaře, tak se snad brzo osobně setkáme.