Kdybych vám měl v jednom článku nabídnout kompletní přehled kategorií vozů a jejich cen v závislosti na sezoně, sotva by článek někdo dočetl. Zvolím proto nejoblíbenější typ vozu – polointegrál.

V Česku jsou v půjčovnách dlouhodobě nejžádanější vozy, jejichž vnitřní uspořádání nabízí jízdu minimálně pro 4 osoby a stejný počet lůžek.

Typičtí zákazníci půjčoven nejsou velcí dobrodruzi. Požadují komfort a plně vybavený vůz. Nemůže proto chybět toaleta, sprcha ani kuchyňka s lednicí.

Typické auto z půjčovny

Uvedená kritéria jistě splní naprostá většina integrálů, alkoven i polointegrálů. I některé dodávky s vestavbou, ale těm bych se zde nevěnoval. Přeci jen prostor už není tak velkorysý, jako u výše jmenovaných a jejich pořizovací cena i pronájem je někdy i vyšší, než u srovnatelných polointegrálů, jejichž ceny si dnes porovnáme.

Půjčovny ve své flotile nejčastěji nabízí právě polointegrály. Proč je sortiment alkoven a integrálů menší?

  • Integrály – často svojí hmotností přesahují 3.5 tuny, takže nestačí řidičák skupiny B. To je výrazným omezením a zákaznická skupina se pro půjčovnu citelně zmenšuje, ale i takové vozy v půjčovnách seženete. Potřebujete řidičské oprávnění C (motorová vozidla s výjimkou traktorů, jejichž největší povolená hmotnost převyšuje 3 500 kg, určená pro přepravu nejvýše 8 osob kromě řidiče, ke kterým smí být připojeno přípojné vozidlo o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 750 kg).
  • Alkovny – najdeme v nabídce půjčoven častěji, jejich nevýhodou oproti polointegrálu je značná výška. Kdo potřebuje spaní pro opravdu hodně lidí, volí alkovnu.

Top polointegrály k pronájmu

Českým půjčovnám nyní mezi polointegrály vévodí Adria Matrix Axess a Bürstner Lyseo (nechci dělat reklamu, proto konkrétní půjčovny neuvádím).

Obě značky patří mezi kvalitnější, s řadou vlastních technologií a dlouholetou tradicí. Ze stránky “Naše obytka” už víte (nebo se můžete dočíst), že aktuálně jezdíme s alkovnou od Adrie, ale Bürstneru bych se také nebránil, pokud by půdorys více vyhovoval našim požadavkům.

Půjčovny polointegrály (samozřejmě i jiné typy vozů) nabízí v několika půdorysech a nejrůznějších výbavách. Cena se tak může mezi jednotlivými vozy výrazně lišit. Co významně ovlivňuje pořizovací cenu / cenu zapůjčení?

Parametry ovlivňující cenu pronájmu

  • Značka podvozku – podvozek Mercedes Sprinter je výrazně dražší, než Fiat Ducato, v půjčovnách nejčastěji najdete ještě o trochu levnější řešení, kterým je Citroen Jumper.
  • Zimní paket – ne všechna obytná auta jsou uzpůsobena na kempování na sněhu a ledu. Vyhřívání nádrží, izolace navíc, luxusnější teplovodní topení (které není podmínkou) opět něco stojí. Nicméně v létě tyto vymoženosti vůbec nepotřebujete.
  • Automat / manuál – stejně jako u osobáků, i zde platí, že automat je o něco dražší. V půjčovnách stále převažují manuální převodovky, což u těchto vozů přeci jen dává větší smysl.
  • Výkon motoru – se silnějším motorem je i v plně naloženém voze jízda komfortnější. V nabídce půjčovny ale nejčastěji najdete Citroen Jumper 2,2 BlueHDi 140HP. Jede to, a na občasné výletování to stačí.
  • Stáří vozu – čím je vůz v půjčovně déle, tím více je opotřebovaný, starší vozy lepší půjčovny vůbec nenabízí a když už, tak tento fakt zohledňují nižší cenou.
  • Další výbava – tady bych uvedl hlavně nástavbovou klimatizaci, couvací kameru, nosič na kola, ale i tempomat, který nemusí být všude samozřejmostí.

Vůbec se nepouštím do debaty o podmínkách / službách pronájmu (pojištění odtažení, spoluúčast, omezení najetí km, přistavení vozidla, poplatek za úklid…). Na toto téma jindy a hezky podrobně. Právě tady obvykle bývá “zakopaný pes”. Půjčovny si osvojili pojem “tarif”, kde nastavují další parametry, které se odrazí v ceně (počet dnů pronájmu, maximální počet najetých km, počet řidičů, počet navštívených zemí…). Jednoduché že?

Top integrály k pronájmu

Adria Matrix AXESS

Polointegrál Slovinského výrobce Adria, vyráběný na podvozku Fiat Ducato a Citroen Jumper. S obstojnou výbavou pořizovací cena pro modely 2021 kolem 1.5 mil. Kč (bez DPH). Dostupných je hned 8 půdorysů. Nejčastěji na cestách potkáte:

Matrix Axess 670 SL s praktickými oddělenými lůžky vzadu a možností vytvořit ohromné letiště. Jízda pro 5 osob a spaní až pro 6 (jak uvádí výrobce), já jsem větší realista a spaní vidím taky tak pro 5.

Matrix Axess 600 SP s příčným spaním vzadu. Jízda pro 5 osob, spaní pro 5 (říká výrobce), tady se spíš přikloním ke 4. Pod postelí vzadu nabízí ohromnou garáž, navíc postel je výškově nastavitelná, tak vytvoříte ještě objemnější úložný prostor.

Bürstner Lyseo

Nepřehlédnutelná německá značka Bürstner je na trhu již 50 let. Lyseo je k dostání dokonce v 10 různých půdorysech.

Obdoba půdorysů uváděných u Adrie je Lyseo TD Harmony Line 690 G Pořizovací cena je opět okolo 1.5 mil. Kč (bez DPH), spíš ale počítejte více.

Lyseo TD Harmony Line 690 G – největší rozdíl od vozů Adrie je, že toaleta a sprcha není oddělená. Tím se samozřejmě šetří prostor a vůz nepřesahuje 7 metrů. Axexx SL i SP je výrazně za sedmimetrovou hranicí. Pozor na fatk, že ne všechny polointegrály Lyseo jsou do 3.5 tuny!

Ceny v půjčovnách

Každá půjčovna má svoje ceny, které kolísají v závislosti na ročním období. A+, A, B, hlavní letní, vedlejší letní…

A+, A, B, hlavní letní, vedlejší letní… A pak se v tom 🐷 vyznej!

Pro zjednodušení bych uvedl jen hlavní a vedlejší, které jsou obvykle nastaveny asi takto.

  • Hlavní – 15. 6. – 30. 9.
  • Vedlejší – 1. 10. – 14. 6.

Abych mohl nabídnout přehled cen s čistým svědomím, udělal jsem průzkum celkem sedmi půjčoven, které v nabídce konkrétní modely mají. Jedná se o ty největší půjčovny u nás, jejichž flotila čítá vyšší desítky vozů. Rozptyl uvádím ze dvou důvodů. Jsou levnější a dražší půjčovny, což se obvykle odráží ve službách (například přistavení vozidla až před váš dům). A také již jmenované “tarify” (omezení počtu najetých km…).

Adria Axess 670 SLBürstner Lyseo TD 690 G
Hlavní sezona3.600 – 4.300 Kč/den3.700 – 4.300 Kč/den
Vedlejší sezona2.500 – 3.100 Kč/den2.300 – 3.300 Kč/den

Rozptyl v cenách je poměrně výrazný. Pří delším výletu můžete ušetřit, nebo naopak prohospodařit nemalé peníze.

Pozor na velmi výhodné nabídky! Užijte si každý kilometr cesty i každou minutu dobrodružství.