Uzavřená ubytovací zařízení zkazila konec roku na horách mnoha lidem. Ale řadu z nich přivedla k obytným vozům. Těmi zatím jezdit můžeme a řada jejich uživatelů by se už do apartmánů a hotelových pokojů ani vrátit nechtěla.

Článek je určený těm, kteří se v obytných autech vůbec nevyznají, ale čtou jej v naději, že dostanou tipy, jak obytná auta v zimě fungují, kolik stojí půjčení, kde můžete nocovat a jak se chovat.

Zkušení uživatelé budou asi zklamáni, žádné nové informace se nedozví, ale! Příspěvek jsem vytvořil právě na popud nás, kteří jezdíme často. Obvykle nám totiž na našich oblíbených místech pro nocování nejvíce škodí “nováčci” a “sváteční nomádi”, kteří nemají vůbec ponětí o tom, jak se chovat vůči místním i vůči přírodě kolem.

Pronájem auta pro pobyt na horách

Ne každý obytný vůz je určený pro stání na ledu a sněhu. Pořádná půjčovna vám pro zimní měsíce nebude nabízet vůz, který by postrádal zimní paket. To znamená, že vůz disponuje rozšířenější výbavou (protože píši pro naprosté začátečníky, raději zmiňuji úplně všechno, včetně komponent, které do “zimního paketu” nespadají):

  • Topení – řeší se ohřevem vzduchu, nebo ještě lépe teplovodní (to lépe udrží teplo ve voze). Netopíte jen aby vám při pobytu ve voze nebyla zima, ale také kvůli rozvodům vody a nádržím ve voze. Voda v nich nesmí zamrznout. Došlo by k nevratnému poškození. Systém by i při chodu čerpadla ztrácel tlak a rozvod by nemusel fungovat. Navíc voda by se mohla dostat do konstrukce vozu. Vozy jsou vybaveny termostaty, jen je potřeba správně topení nastavit, když vůz na delší dobu opouštíte. Případně nastavit časovač. Samozřejmě není nutné neustále vytápět na 25, jako doma v obýváku.
  • Vyhřívané nádrže na vodu – už jsem to uvedl v předchozím odstavci, voda nesmí zamrzat. Vyhřívání je řešeno izolacemi a nejčastěji rozvodem tepla do prostoru k nádržím. Někteří do odpadní nádrže přidávají sůl, jako ochranu proti zamrznutí.
  • Dvojitá – trojitá podlaha – vozy připravené do zimních měsíců jsou kvalitněji odizolovány.
  • Propan – topení potřebuje plyn a pokud bude teplota blízko nuly, nebo pod ní, doporučuji využívat propan. Většina vozů, dostupných k pronájmu bude mít skříň na dvě lahve – 10 kg každá . Jedna vystačí na 40-70 hodin. Podle toho jak moc topíte, vaříte, ohříváte vodu v bojleru, chladíte lednici (všude tady je obvykle plyn potřeba). Pokud tedy chcete vyrazit na týden, dvě lahve asi určitě nevystačí. Je potřeba vézt jich více a ovládat jejich bezpečnou výměnu.
  • Solární panely – asi těžko pojedete v zimních měsících na českých horách do kempu. Abyste měli dostatek energie, měl by být vůz vybaven solárními panely (hledali byste je na střeše) a také trakční baterií s dostatečnou kapacitou. Tu panely dobíjí, pokud se na ně sluneční záření dostane (když zapadnou sněhem, je potřeba je očistit). Lepší samozřejmě je, pokud máte zdroj energie ze sítě, ale záleží na výkonu solárů a kapacitě baterii daného vozu. Pokud nebudete energií plýtvat na dobíjení powerbank, non-stop běžící televizi a osvětlení, pak by neměl být problém.

Kromě těchto technických vymoženosti by měl mít vůz tuto příslušenství:

  • Sněhové řetězy – je dobré naučit se je nasazovat ještě před tím, než nastane krizová situace a budou opravdu potřeba.
  • Lopata na sníh
  • Žebřík a koště – obytná auta mají teleskopické žebříky, které slouží k přístupu na střechu vozu, abyste ze solárních panelů mohli omést případnou sněhovou pokrývku.
  • Izolace oken kabiny – takzvaný kabát pomáhá udržet ve voze optimální teplotu.

Na vše se v půjčovně vyptejte, nic by nemělo chybět. Pro úplné začátky doporučuji půjčovnu, kde vám po telefonu poradí 24 hodin denně.

Kolik lidí se do auta vejde

Obvykle jsou obytné vozy uzpůsobeny pro 4-5 osob na jízdu a vybaveny stejným počtem lůžek.

Na výběr máte v tuzemských půjčovnách především z těchto čtyř typů vozidel, přičemž valná většina je do 3.5 tuny, takže stačí řidičské oprávnění B. Vždy se ale v půjčovně ujistěte, že tomu tak skutečně je.

Dodávka s vestavbou

Jedná se o plechovou skříňovou dodávku, do které je vytvořena vestavba. Dokonce i tyto vozy v sobě ukrývají toaletu, sprchu, kuchyňku a další vymoženosti. Není to ale samozřejmostí u všech. Protože dodávka s vestavbou je rozměry menší, než další typy, které si popíšeme, má i menší nádrže na vodu, méně lůžek… Ideální je pro dva lidi (max. tři). Hlavní výhodou ke kompaktnost vozu, vyšší cestovní rychlost, nižší spotřeba pohonných hmot. Někdo si v ní ale může připadat velmi ztísněně.

Polointegrál

Polointegrály jsou obytné vozy, které využívají podvozek dodávek, ale místo plechové skříně je zde vlastní obytná konstrukce, která je výrazně širší, než u běžné skříňové dodávky. Tyto vozy jsou velmi oblíbené a v půjčovnách je najdete nejčastěji.

Počet sedaček pro jízdu a počet lůžek pro spaní se liší v závislosti na půdorysu daného vozu. Obvykle jsou uzpůsobeny pro jízdu i na spaní pro čtyři osoby (ložnice v zadní části vozu a spouštěcí dvojlůžko vpředu, nebo se na lůžko přestaví sezení).

Alkovna

Jednoduše ji poznáte podle velké bubliny nad kabinou řidiče. V ní je velké letiště, kde se pohodlně vyspí dva dospělí. Další lůžka obdobně jako u polointegrálu jsou v zadní části vozu. Navíc sezení se dá také upravit alespoň na jedno lůžko. Vůz tak obvykle nabízí 4-5 sedadel pro jízdu a 5-6 lůžek pro nocleh.

Kvůli spaní nad kabinou je vůz velmi vysoký, mám tak i horší těžiště, větší odpor vzduchu při jízdě a tím pádem poměrně vysokou spotřebu. Je to daň za prostor pro víc lidí.

Integrál

Největší a nejluxusnější vozy, které už s dodávkou nemají vůbec nic společného. Bohužel na ně vytšinou nevystačíte s řidičským oprávněním skupiny B a potřebujete “papíry” na náklaďák. Jsou to téměř domy na kolech. Jejich velikost ještě ale nezaručuje vysoký počet míst pro jízdu či přenocování. Jsou také nejdražší, jak z pohledu pořízení a pronájmu.

Luxus nabízí ve vybavení, které se již podobá malému bytu. Ohromné zásobníky vody a velkokapacitní baterie vám nabídnou komfort, jako v apartmánu. Pro řízení těchto vozů, jejichž délka běžně přesahuje sedm metrů, přijdou vhod zkušenosti s řízením menších obytňáků.

Kde nejlépe pronajmout

V Česku dnes najdete řadu půjčoven. Také většina prodejců nabízí zapůjčení. Doporučuji vsadit na větší půjčovny, které nabízí i nejrůznější služby, jako je pojištění případného odtahu, nízkou spoluúčast, přistavení vozu až před váš dům, zaškolení do provozu, závěrečný úklid. Je také příjemné, pokud je již vůz kompletně vybaven nádobím, venkovním nábytkem, lopatou na sníh, venkovní izolací, nosičem na kola, sněhové řetězy, vymyslet se toho dá spousta. Jsou i takové firmy, které s obytným autem v létě půjčují třeba paddleboard, nebo jízdní kola.

Kolik pronájem stojí

Každá půjčovna má svoje ceny, které kolísají v závislosti na ročním období. A+, A, B, hlavní letní, vedlejší letní…

A+, A, B, hlavní letní, vedlejší letní… A pak se v tom 🐷 vyznej!

Pro zjednodušení bych uvedl jen hlavní a vedlejší, které jsou obvykle nastaveny asi takto.

  • Hlavní – 15. 6. – 30. 9.
  • Vedlejší – 1. 10. – 14. 6.

Abych mohl nabídnout přehled cen s čistým svědomím, udělal jsem průzkum celkem sedmi půjčoven, které mají v nabídce osvědčené polointegrály. Jedná se o ty největší půjčovny u nás, jejichž flotila čítá vyšší desítky vozů. Rozptyl uvádím ze dvou důvodů. Jsou levnější a dražší půjčovny, což se obvykle odráží ve službách (například přistavení vozidla až před váš dům). Druhým jsou “tarify” některých půjčoven (omezení počtu najetých km a další podmínky…).

Adria Axess 670 SLBürstner Lyseo TD 690 G
Hlavní sezona3.600 – 4.300 Kč/den3.700 – 4.300 Kč/den
Vedlejší sezona2.500 – 3.100 Kč/den2.300 – 3.300 Kč/den

Rozptyl v cenách je poměrně výrazný. Pří delším výletu můžete ušetřit, nebo naopak prohospodařit nemalé peníze.

Kde parkovat

Pro začátečníky je určitě vhodné přidat se do nejrůznějších skupin na Facebooku, kde zkušenější kolegové poradí. Často sdílí zážitky z cest, včetně míst, kde můžete nocovat zdarma, nebo za úplatu.

Velké oblibě se těší i služba “bez kempu“, díky které si můžete pronajmout stání na soukromích pozemcích. Na zahradě hájovny, na louce pod lesem, u rybníka, nebo u horské pastviny. Míst stále přibývá. Cena není vysoká a máte klid, že vás nikdo nevyžene. Na řadě míst jsou k dispozici i energie, dětská hřiště a součástí popisu místa bývají i tipy na výlety a zajímavosti v okolí.

Určitě nemůžete zaparkovat a přenocovat kdekoli. V některých případech se vystavujete riziku prodražení výletu v podobě pokuty.

Jak se ne/chovat

Představte si, že někdo bude kempovat na vašem pozemku, ve vašem voze, nebo v blízkosti vašeho obydlí, jak by se asi měl chovat? Berte to jako kodex a dodržujte jej:

  • Nedělejte nadměrný hluk – může vadit jako stálým obyvatelům okoli, tak lidem v dalších obytkách, nebo zvěři v okolí.
  • Uklízejte – vše co jste si přivezli, zase odvezte. Určitě mimo míst k tomu určených nevypouštějte odpadní vodu, nebo dokonce kazetu toalety.
  • Neničte přírodu – i další návštěvníci místa si ji chtějí užít.
  • Zaplaťte – pokud stojíte na místě k tomu určeném, kde se vybírá poplatek, nesnažte se to obejít. Částky nejsou vysoké a v porovnání s cenou za půjčení vozu jsou nicotné. Mohlo by se také stát, že příště už na místě bude zákaz obytných vozů. Nebylo by to poprvé!
  • Nepřekážejte – obytné auto zabírá velký prostor. Jeho parkování na nevhodném místě může jiným lidem komplikovat život. Například pohyb lesní techniky, průjezd místních obyvatel, nebo dokonce záchranných složek.