Připusťme si, že bychom určitě mohli s obytkou všichni vyrážet častěji. Co nám v tom brání? Vydat na cestu není tak jednoduché, jak by se mohlo laikovi zdát. V tomto článku se dočtete, jak čas přípravy co nejvíce zkrátit a to rovnou v zimním období, kdy je to ještě o něco složitější.

Pro začátek si řekněme pár faktů o podmínkách do kterých chceme vyrazit. Takže aby byl článek aktuální, přes den je kolem 5 stupňů, v noci se teplota dostává pod bod mrazu. Odstartovat chceme nejpozději v 18:00.

Každý, kdo s obytkou jezdí, má svůj osvědčený postup, našel si časem vlastní rytmus. Toto je ten můj a budu rád za komentáře, protože je pořád co zdokonalovat.


Co můžeš udělat dnes, neodkládej…

Bez ohledu na roční období pro mě každá cesta začíná již návratem z té předcházející.

Některé úkony řeším již cestou z výletu, jiné bezprostředně po něm. Může to vypadat jako hromada práce, ale když si vše natrénujete, všechny tyto operace zaberou sotva 10 minut. Když se vracíte v neděli v deset večer, každá minuta se počítá.

Vyprázdnit nádrž na pitnou vodu

Všichni chceme mít vodu čerstvou a bez bakterií. Proto používáme různé přípravky, jak vodu udržet čerstvou (tomu věnuji speciální příspěvek). Na výlety si obvykle beru jen tolik vody, kolik potřebuju. Na víkend určitě nepotřebuju plnou nádrž (150 l + 20 l) v našem případně. Před návratem si obvykle nechávám jen 20-30 litrů, pro všechny případy a i to po příjezdu vždy vypustím. V zimě kvůli možnému zamrznutí, v létě by se pro změnu v nádrži mohly začít tvořit řasy. Nestačí vodu jen vyčerpat a vypustit přes umyvadlo, ale použít ventil a zbavit se veškeré vody.

Vypustit odpadní nádrž

Ideální je, pokud se z výletu vracíte s prázdnou odpadní nádrží. Ne vždy je to ale možné. I když si budete dávat opravdu velký pozor, aby se do ní nedostávali částice, které by v ní mohly hlavně při vyšších teplotách velmi rychle zahnívat a vytvářet tak nalahodící zápach odpadu, ne vždy se to povede. Nezapomeňte, že v zimě opět hrozí zamrznutí obsahu a také si ověřte, zda má vůz, který si třeba jen půjčujete zimní paket (vyhřívanou odpadní nádrž). Zimním paketům také věnuji celý článek.

Vyklidit lednici a nechat větrat

Veškerý obsah lednice pryč, pokud je v ní viditelně vysrážená voda, pak určitě lednici vytřete a na každý pád ji nechte otevřenou, aby mohla vyschnout.

Připojím vůz do el. sítě

Jen pokud nejsou baterie dobité na žádoucí úroveň. Obvykle jsou – využíváme hned tři solární panely. To je ale zase na celý příspěvek, jak řešíme energetickou soběstačnost.

Pryč s vodou z rozvodů

Pokud se za pár dnů opět někam nechystám, tak vypouštím i vodu i z rozvodů. Nedělám si totiž iluze o tom, že by v trubkách také nechtěl bujet život v podobě různých bakterií a řas. Pokud hrozí hodnoty blízké nule, pak není o čem… Voda pryč. Jak z rozvodů, tak z bojleru. Záleží na značce vozu a typu vestavby, kolik různých ventilů je potřeba otevřít. Nezapomeňte též otevřít kohouty ve sprše, u umyvadla, případně u venkovní sprchy.

Aspoň na 5 minut vyvětrat

Protože se ve voze nashromáždí vlhkost, pokud je chladno – topíte, uvnitř je více osob, vaříte, je to hned. Aspoň na pár minut pořádně vyvětrejte. Tzv. nucené větrání je fajn, ale je nutným minimem.

Vynést a vyčistit kazetu toalety

Nejpopulárnější úkol ze všech. Důvody asi není nutné uvádět.

Uzavřít plynové kohouty

Všechny plynové kohouty uzavírám, řada lidí dokonce plynové hadice a regulátory odpojuje od lahví i mezi výlety, ne jen při zimování.

Zatáhnout všechny roletky

Naše obytka nám stojí pod střechou hned vedle domu, ale i tak zatahuji všechny roletky. Nechci, by se do kabiny každé ráno opíralo slunce, čímž by se uvnitř nestále výrazněji měnila teplota, plasty až tak neřeším.


Prověřím s dostatečným předstihem

Miláčku promiň, ale nikam nakonec nejedeme, nemáme… nefunguje…

I banalita může zapříčinit nezdar cesty, ještě než se na ni vůbec vydáte. Většinu z níže uvedených věcí hlídám neustále a mám o nich přehled, ale ne každý má svoji obytku, nebo s ní jezdí tak často, jako my. Co vás při odjezdu může nejvíc zdržet, nebo výlet zhatit?

Nedostatek plynu v lahvích

Záleží! Kam plánujeme vyrazit a na jak dlouho. Někdy stačí jedna, někdy jich vezeme hned několik. V našem případě čistý propan, což není v ČR možné běžně měnit u čerpací stanice.

Chybová hlášení

Pokud palubní počítač, topení, nebo jakákoli další zařízení hlásí nějaké chyby, pak s malými dětmi na palubě nikdy neriskuji a neříkám si: “Zatím to funguje, tak uvidíme”.

Vybavení obytného vozu

Nejčastěji doplňujeme chemii, všechno ostatní se dá sehnat v běžných obchodech.

Přezutí a tlak v pneumatikách

Možná jsme zbytečně opatrní, ale přezouváme. Na univerzální gumy nespoléhám. Jednou jsem ve vysoké rychlosti prorazil gumu přední nápravu v osobáku. V obytce si to nedokážu vůbec představit, od té doby tlak docela hlídám.


Vyrážíme

Protože je zrovna prosinec, tak si projdeme přípravu na cestu v zimních měsících.

Když jsou teploty blízké nule, nemusí jít všechno tak rychle. Nebo aspoň ne najednou. Pořadí úkolů zde není náhoda.

Otevřít plynové kohouty

Jinak bych nemohl zatopit, ani zapnout ledničku.

Zatopit

Zatápím třeba hned, když přijdu z práce, nebo si v autě nastavím časovač, aby se topení spustilo v požadovaný čas. Samozřejmě je skvělé, když nenastupujete do zmrzlého auta, navíc obytka se vyhřívá podstatně déle než osobák. Ale hlavní motiv vytápění třeba i dvě hodiny před cestou je ten, abych mohl napustit vodu a neriskoval zamrznutí (pokud je pod nulou). Navíc do některých systémů ani vodu nenapustíte, protože ty inteligentnější v sobě mají ventily, které se při poklesu teplot sami odjistí a vodu vypustí. A zajistit nejdou, pokud teplota ve voze nestoupne (záleží na konkrétní pojistce) nad 7 stupňů (v mém případě).

Zapnout ledničku

V závislosti na venkovní teplotě volím výkon.

Zavřít ventily rozvodů vody a napustit nádrž

Až když je auto vytopené (není vůbec třeba pokojová teplota), ale i na 10 stupňů, pak napouštím vodu. Fakt, že je i po pár minutách topení 10 stupňů v interiéru, neznamená, že některé trubky ještě nejsou jako led. Pokud mrzne, spěchat by se opravdu nemuselo vyplatit.

Zavřít odpadní nádrž

Často nechávám prázdnou nádrž větrat, rovnou ji zavírám, abych pak náhodnou někde nevypouštěl vodu.

Chemie do toalety

Do toalety nadávkuji chemii a napustím minimální potřebné množství vody, aby se aktivovala. Je to už trošku navíc, ale v okamžiku, kdy musíte, tak se vám chemie hledat nechce a dávkovat nad zapáchajícím obsahem… Pokud cestujete ve více lidech, vyhnete se dotazům typu: “Už jsi to tam hodil, nebo ne?” Nikdo nakonec neví, tak dávkujete podruhé, dnes už asi všichni hážeme jen kapsle.

Zkontrolovat správně zavřená dvířka, šuplíky

Nepříjemné a navíc velmi nebezpečné je, pokud se vám hned v první ostřejší zatáčce vysype obsah nějaké skříně, vylétne šuplík, nebo v prostoru začne cestovat nezajištěné zavazadlo. Nám se to stalo x-krát. I když si na to dáváme velký pozor, stane se.