Otázkou, zda si vůz příležitostně půjčovat, nebo koupit vlastní, se zabývá pořád víc lidí. Jak roste obliba obytných vozů, roste i jejich nabídka, stejně tak služby.

Řada lidí si vůz každoročně půjčí a neměnili by. Stejně tak je nepočítaně těch, kteří lpí na vlastním. Všechno má svoje. V tomto, ani jiném článku nerozsoudíme, co je lepší. Každý má jiné potřeby a preference. Stejně jako finanční možnosti.

Půjčení obytného auta

Větších půjčoven dnes již po celém Česku napočítáte nižší desítky. Nabízí pestrý výběr od dodávek s vestavbou, až po integrály s provozní hmotností nad 3,5 tuny. Asi nejoblíbenější a nejčastější vůz půjčoven díky své univertálnosti je polointegrál. Často je půjčovna doprovodnou službou prodejce obytných vozů. Takovou půjčovnu bych dle svých osobních zkušeností doporučil nejvíce. Vozy jsou často servisovány a jsou vizitkou prodejce. Navíc pro roce zapůjčení jsou obvykle nabízeny k odkupu za výhodnější cenu. Takže jezdíte sotva zajetým autem.

Kromě specializovaných půjčoven dnes na nejrůznějších inzertní portálech najdete nabídky fyzický osob. V Česku pronajímá obytku kde kdo, možná i váš soused. Dá se bohužel narazit na nepoctivce, kteří koupili šrot, nějak “to” dali dohromady a snaží se vyrýžovat. Pokud se v obytných autech aspoň trochu neorientujete, raději se svěřte do rukou odborníků. Ušetřit pár stovek za zpackaný výlet nestojí.

Proč je půjčovna super, komu bude vyhovovat?

  • Chci si to vyzkoušet – asi jen hodně velký blázen si obytné auto za 1.5 mil. (běžná cena nových modelů s obstojnou výbavou) koupí bez jakékoliv předchozí zkušenosti. Ještě před deseti lety, abyste půjčovnu pohledali. Nyní se o vás půjčovny perou, tak pro toho nevyužít. Velmi rychle zjistíte, co vám vyhovuje a co ne. Co je pro vás na vašem vysněném obytném autě nepostradatelné a bez čeho se obejdete. Také zjistíte, jak na přechod z apartmánu do omezenějšího prostoru reaguje manželka/manžel, přítelkyně/přítel, děti a jestli se nepokoušete už cestou.
  • Nemám na pravidelné ježdění čas – pokud víte, že byste vůz využili jen párkrát za rok, uvažte, zda má nákup vlastního vůbec smysl. Uvědomte si všechny starosti kolem, ne jen radost na výletech.
  • Chybí mi parkování – jen těžko zaparkujete průměrný polointegrál o délce kolem sedmi metrů někde na sídlišti. A když už, já bych pak asi moc klidné spaní neměl. Spousta nenechavců uvnitř očekává cennosti a neváhá možnosti neoprávněného obohacení využít. Co naplat, že cena odcizených věcí není závratná. Daleko větší škodu zpravidla lupič způsobí při snaze vniknout dovnitř. Na vrakovišti pak náhradní díl jen tak neseženete. Musíte do specializovaného servisu a kromě financí vás celá ta sranda může stát i drahocenný čas, takže třeba přijdete i o část sezony. Hlídané stání pro obytku sehnat jde, ale není vůbec levné a moc komfortní to taky není.
  • Nechci platit vysokou pořizovací cenu – kvalitní nové vozy nejsou vůbec levné. Počítejte kolem 1.5 milionu. Ale není problém, dostat se přes 2 mil, případně i výš, pokud se necháte unést luxusem domů na kolech.
  • Jsem naprosto netechnický a nepraktický – obytka není osobák. Nestačí jen dvakrát za rok přezout a při svítící kontrolce nechat vyměnit olej, filtr, nebo brzdové destičky. Ve voze jsou nejrůznější spotřebiče a zařízení, která vyžadují pravidelnou péči. Dnešní moderní vozy jsou na obsluhu poměrně nenáročné, ale i tak nějakou pozornost vyžadují. Pokud se o vestavbu/nástavbu nebudete patřičně starat, nebo si neosvojíte základní uživatelské postupy, velmi snadno může dojít k poškození.
  • Dokážu si výlet plánovat dlouho dopředu – květen až konec září mají půjčovny obvykle veškerý vozový park rezervovaný a cena je vyšší. Pokud si nerezervujete vůz včas, může se stát, že narychlo nic neseženete. Novým trendem, který se do Česka dostal pomaleji, a covid-19 jej v podobě omezené možnosti ubytovacích služeb akceleruje, je druhá hlavní sezona pro obytné vozy v zimních měsících. Bohužel nabídka vozů, vybavených i na provoz v zimních měsících je omezená, takže ceny jsou u některých půjčoven ještě vyšší než v létě.

Ceny půjčení záměrně neuvádím, připravuji o nich příspěvek, kde najdete kalkulace za víkendový pobyt, týden, ale i cestu na dva týdny k moři. Už teď si můžete zkusit tipnout, jestli jsou dva týdny u moře výhodnější v apartmánu, nebo v obytném autě (pro čtyřčlennou rodinu s dětmi mladšího školního věku).

Nákup obytného vozu

Nekupujete si rohlíky, ale obytné auto. Kolik si jich tak můžete za život koupit? Pokud je budete obměňovat, abyste pořád měni to nejmodernější, neztratili na hodnotě? I v takovém případě jich budou asi jednotky.

Kdy začít zvažovat nákup?

  • Pořád bych někam jezdil – dokola zařizujete půjčovnu? Jste zklamaní, že občas není vůz dostupný? Nebo ne takový, jaký byste si představovali? Vlastní vůz dostupný kdykoli vám nabídne neskutečnou volnost. Můžete vyrazit kdykoli. Nebo nemusíte platit storno, když výpravu zhatí nemoc, nepřízeň počasí…
  • Půjčovně jsem snad už zaplatit celé jmění – někdy nemusíte jezdit ani tak často, ale pokud ročně ve voze strávíte při delších pobytech okolo osmi týdnů, pak jste v ceně zapůjčení klidně i na 200-250 tis.
  • Nechci bydlet v autě po někom – vadí vám, že vůz používá i někdo jiný, že si jej nemůžete upravit k obrazu svému? To půjde logicky jen s vlastním.
  • Přesně vím, co potřebuju – záměrně jsem se vyhnul slovu “chci” a napsal “potřebuju”. Opravdu je dobré nějaké zkušenosti načerpat a až potom vybírat. Dostupné vozy v půjčovnách budou mít běžnou výbavu, lehce nad standardem. Ale extra výbavu nečekejte.
  • Nejbližší jsou z dovolené v autě také nadšení – není to pro každého. Slyšel jsem už řadu lidí, jak říkají: “Když už mám volno, chci si užít a pořádně odpočinout, ne se mačkat v autě.” Každý má jinou představu využití volného času. Pokud nadchnete nejbližší, máte velké štěstí.
  • Zbyde mi aspoň na naftu – nezapomeňte, že i po nákupu vozu mnoho nákladů zůstává. Neplatíte už za půjčení, ale! Tím nejvýznamnějším provozním nákladem jsou pohonné hmoty. Navíc přibudou další, které u zapůjčení nese půjčovna a jsou zohledněny v ceně výpůjčky – vysoké pojištění (povinné a havarijní), každoroční technickou kontrolu, plyn, chemie, ne zrovna levný servis…

Nákup nikdy neuspěchejte. Především na veletrzích je snadné podlehnout lákadlu “veletržní ceny” a konstatováním dealerů, že vše co vidíte je rezervované, nebo prodané a zbývá pár posledních kusů. Bavíte se s obchodníky, kteří chtějí prodat a to dříve, než konkurence u vedlejšího stanu.

Bohužel i výrobu obytných vozů ovnivnil covid-19. Už nyní lze sledovat zřetelné zdražení nových vozů oproti roku 2020. Výrobcům se kvůli omezením ve většině případů nepodaří naplnit výrobní plán. Trend poptávky přitom nadále roste, umocňují to i restrikce ubytovacích zařízení.

Co nevidět přidám kalkulaci našeho vozu, abyste přesně věděli, jak se v tom dá “zahučet” 😀

Tak co? Jdete rozbít prasátko a koupit si svoji obytku, nebo alespoň prozatím zůstanete u půjčovny?

Doufám, že se mi článek podařilo napsat co možná nejvíc nestranně. Dá se stejně špatně půjčit, jako i koupit. I když s rodinou jezdíme a bydlíme ve vlastním, jsou půjčovny, na které bych se rád v případě potřeby obrátil.