Ještě ani nevyjedete a už musíte “cálovat”. Zkoušeli jste si někdy vytvořit osobní rozpočet? Ne? Zkuste si tedy alespoň vytvořit kalkulaci nákladů ročního provozu vašeho obytného vozu. Cenou vozu samotného se zde zabývat nebudu, o tom více v příspěvku Kolik nás reálně stálo naše obytné auto.


Platíte i když nejezdíte

Ještě jste ani nikde nebyli a hned po nákupu je nutné opět sáhnout do peněženky. Nejprve si položky vyjmenujeme a následně si uvedeme menší příklad. Vlastně je to stejné jako u osobáku… Tak proč příspěvek píšu? Řada lidí si ani neuvědomuje, co všechno platí a jaké asistenční služby, nebo volitelná pojištění si zajistit.

Povinné ručení

Při sjednávání si podobně, jako u osobáku dejte pozor na limity povinného ručení. Minimum je 🤔 myslím 35 milionů, za příplatek lze mít limit třeba 50 milionů, nebo i 100… Rozdíl bude pořád nižší, než v případě napáchání nezměrných škod platit náhrady ze svého. Věděli jste, že některé pojišťovny zohlední bonusy, když s osobákem jezdíte bez nehod? Dokonce je možné sjednat pojištění jen na měsíce, kdy opravdu jezdíte.

Havarijní pojištění

Není povinné, ale já si nedokážu představit, že bych s novým autem vyjel bez něj. Jeho výše závisí především na pojistné částce a spoluúčasti. Navíc mám ještě pojištění čelního skla – po určitých zkušenostech 🦅.

Asistenční služby

Možná už si začínáte klepat na čelo, proti čemu všemu se pojistit. Nechci dělat reklamu, berte to jako tip (o ničem lepším zatím nevím). Příležitostně využívám asistenční službu Holiday z řady cestovních pojištění od Kooperativy. Fakt mi za reklamu nikdo neplatí, proto nepřikládám odkaz, ale službu popíšu:

  • servis nepřetržitě 24 hodin denně v českém jazyce
  • příjezd a práce mechanika po dobu 60 min zdarma
  • ubytování v hotelu  pro řidiče i spolucestující, pokud je reálná šance opravy vozidla do 48h
  • odtah vozidla do autoservisu, do vzdálenosti 50km
  • odtah vozidla  do místa bydliště či autoservisu v místě bydliště do celkové vzdálenosti 3000 km, nepodaří–li se opravit vozidlo do 48h 
  • zapůjčení náhradního vozidla na 5 dní zdarma, v návaznosti na odtah nepojízdného vozidla do ČR
  • přeprava z místa výskytu nepojízdného vozidla do autoservisu, nebo do místa ubytování, příp. na nádraží nebo letiště
  • zajištění náhradního řidiče na cestu zpět do místa bydliště
  • telefonické tlumočení při jednání s policií nebo v autoservisu
  • zprostředkování finanční hotovosti v případě nouze do výše 1 000 EUR
  • úschova nepojízdného vozidla na střeženém parkovišti až na 7 dní

Dálniční známka

České dálnice “no comment” 🤐 – no bez nich to jde jen těžko.

Pneu a pneuservis

Pokud jezdíte i v zimě, opravdu to nepodceňujte. Aby z vašeho domečku na kolečkách nebyly sáňky, přezouvejte. Tolik aut s celoročníma a navíc sjetýma pneumatikama co pořád vidím… Chjo 🥺

Abych předešel dalšímu “hejtu” 😜, někomu celoroční guma stačí, když uvažuje kam a za jakých podmínek jede, navíc přizpůsobí jízdu stavu vozovky.

Nezapomeňte na fakt, že i když gumu nesjíždíte, stárne a její vlastnosti se vytrácí. Po čase potřebuje obměnu.

Proč? Lidi mají auta přes milion a nemají na gumy za 15 tisíc?

Technická a emise

Na technickou obvykle 4 roky po koupi nového, následně každé 2 roky.

Původně jsem se příspěvku chtěl nešťastně zabývat speciálními případy, ale abych nemátl širokou veřejnost, výše uvedená informace bude zcela dostačující. Skvěle popsáno na blogu Silver On The Road.


Tak kolik

Uvádím sumy reálně podle sebe. Pro úplnost ještě doplním: Coral XL Axess 670 SL 90.00kW, další informace si můžete najít v předchozích článcích. Jo a kdybyste pro mě měli tip na levnější alternativu, sem s tím.

PoložkyRoční poplatek
Povinné ručení4.200,-Kč
Havarijní pojištění*21.600,-Kč
Pojištění čelního skla2.800,-Kč
Asistenční služby**2.000,-Kč
Dálniční známka1.500,-Kč
Pneuservis2.000,-Kč
Pneumatiky***8.000,-Kč
Technická****1.000,-Kč
Celkem za rok43.100,-Kč

*spoluúčast 10 %, pojistná částka 1.410.000,-Kč

**pořizuji jen na delší cesty, třeba do Řecka, nemám ale sjednáno na celou dobu pobytu, obvykle jen na přesun

***gumy mi vydrží při nájezdech cca 4 roky, když vezmu, že 1 sada lepších kol je okolo 16 tisíc, tak to je cca 8 tisíc za rok (letní i zimní se vymění po čtyřech-pěti letech)

****teď mám nové auto, ale to nebude trvat věčně, tak už s tím počítejme


Počítal jsem opravdu jen to, co platím bez ohledu na počet výletů. Pohonné hmoty, propan, poplatky na dálnicích v zahraničí, trajekty, občas nějaký ten kemp, nebo parkoviště, servisy, náplň do klimatizace, chemie… To všechno je už zcela individuální. Nikdy se mi to za rok nepodařilo spočítat, a to jsem se některé roky fakt snažil sbírat všechny účtenky. Kdo si pořizuje první auto, vybavuje ho venkovním nábytkem, nájezdy, kabátem (izolace), sněhovými řetězy, vybavením kuchyně, povlečením a další řadou nesmyslů = 💰

Sami vidíte, že jednotlivé sumy nevypadaly tak hrozivě (až na to havarijko). Ale součet 43 tisíc někoho může od nákupu vozu odrazovat. Pro mě osobně je to už velmi zajímavá suma. Jen si představte, že 20 let ročně investujete 43 tisíc. I kdybyste měli poměrně malé zhodnocení, tak z uspořené částky 860 tisíc určitě za oněch 20 let 1 milion vygenerujete. To už jako přilepšení na důchod jde, ne?

Není se pak čemu divit, když známého slyšíte pronést podobný výrok:

Nemám už čas jezdit, auto stojí, přitom musím pořád platit všechny ty účty – prodám to, někomu ještě poslouží…