Už mám vážně dost titulků “Obytné auto dává volnost, ale neušetříte” (na iDnes). Kdo chce šetřit, ten investuje. Obytné auto, ani karavan rozhodně není ideálním doplňkem vašeho investičního portfolia. Je to vášeň a životní styl pro řadu z nás. Při pomyšlení, že jsme v hotelu o stovkách pokojů nás jímá hrůza.

Cenou na stojánku u vystaveného vozu celková kalkulace pouze startuje.

Jak se můžete dočíst na stránce Naše obytka, v první polovině 2019 jsme přestavěný Fiat Ducato vyměnili za Adrii Coral XL SL (alkovnu, která čtyřčlenné rodině nabízí veškerý komfort).

Kolik nás auto před rokem stálo? A kolik by stálo dnes? Schválně si tipněte, jestli by to bylo dnes méně, nebo více – o kolik?

Kalkulace modelu u dealera

Abych byl přesný, pořizovali jsme ADRIA Coral XL Axess 670 SL, na podvozku Citroen. Existuje totiž ještě varianta Corax XL, která je na podvozku od Fiatu. Ta by byla ještě dražší, nicméně s výkonnějším motorem.

ModelCena bez DPHCena s DPH
ADRIA Coral XL Axess 670 SL
(podvozek Citroen)
1.219.000,- Kč1.474.990,-Kč

Pokud jste v dané době po tomto voze také pokukovali a cena se Vám zdá nizká, pak je nutné doplnit, že se jedná o veletržní cenu.

V té době byla katalogová cena specifikovaného vozu 1.408.711,- Kč + DPH/ 1.704.540,- Kč vč. DPH.

Každý dealer si objednává vozy ve specifické výbavě (pro svou zákaznickou základnu nejžádanější). Pozor na některé prodejce, kteří nabízí auta levněji, ale zato v naprostém základu. Pak při dokupování příplatkové výbavy zaseknete sekeru o to hlouběji. Neporovnávejte pouze cenu, ale také hleďte na motorizaci a výbavu.

Takže jakou výbavu si náš vůz z výroby přivezl?

Příplatková výbava Citroën

  • Citroen 2,2 BlueHDi, 140HP, EURO 6D, 35L
  • Hliníková kola 16“
  • Rezervní ocelové kolo
  • Tempomat a Speed limiter

Paket Lux

  • Kožený volant a hlavice řadící páky
  • Přední mlhová světla
  • LED denní svícení
  • Zástěrky předních kol
  • Šedé výdechy ventilátoru

Příplatková výbava ADRIA

  • Teplovzdušné topení Truma Combi 6 s bojlerem
  • Izolovaná a vyhřívaná odpadní nádrž
  • Příprava pro 2 x 11kg plynové lahve
  • Zatemnění bočních oken kabiny roletami
  • Dveře do nástavby prosklené, s moskytiérou a centrálním zamykáním
  • Střešní nosič se žebříkem
  • Držák rezervního kola
  • Čalounění textil – Zanna
  • Dekorativní polštáře 4ks

Docela by mě zajímalo, kam děti přestěhovaly ty dekorativní polštáře a která panenka, nebo plyšák si je teď doma nebo u babičky užívá 😆😆😆


Doplňková výbava

Pro naše specifické požadavky, které blíže zdůvodňuji v článku Proč jezdíme obytkou, jsme měli další přání na úpravy a rozšíření.

Soláry a elektro na nástavbě

  • Flexibilní solární panel Renogy 160W – v našem případě 2ks, ve finále máme tři, o tom ale někdy jindy
  • MPPT SMART solární regulátor Victron Energy
  • Inteligentní propojení baterií, řídí nabíjení startovací a provozní baterie
  • Baterie nástavby – Victron Energy LiFePO baterie 12,8V/200Ah Lithium
  • DC-DC konvertor Renogy 12V/40A

Multimediální jednotka

  • MACROM M-DL6000 multimed. jednotka – 2DIN
  • Instalační sada 2DIN rádia Citroen Jumper

Couvací kamera

  • Couvací kamera ALPINE HCE-C1100    
  • Kryt kamery

Další nesmysly (které mi dávají velký smysl)

  • Markýza 4,5 THULE 5200 boční
  • Nosič kol – THULE Excellent
  • Alarm narkotických plynů Compact
  • Externí vývod sprchy v garáži
  • Stabilizační nohy ADRIA Coral XL
  • Držák rezervního kola na rám Citroen

Nebylo toho zrovna málo. Veškerý díky, včetně režijního materiálu a práce nás vyšly na?

Cena bez DPHCena s DPH
Volitelná výbava včetně montáže187.250,- Kč226.572,-Kč

Celková pořizovací cena

Jak jsme na tom celkově?

Cena bez DPHCena s DPH
ADRIA Coral XL Axess 670 SL
(podvozek Citroen) + doplňková výbava
1 406 250,-Kč1 701 562,-Kč

Au 😖

Věděli jsme od začátku do čeho jdeme a nepředpokládali jsme, že budeme někde lehce nad milionem. Nechtěli jsme pochybnou značku, ani vytřepanou ojetinu. Finální suma nás vůbec nepřekvapila a jsem rád, že jsme auta měnili ve 2020 a ne za stávající situace, kdy výrazně roste poptávka, autosalony nestíhají a skladových vozů je pomálu.


Co má největší vliv na cenu

Dalo by se říct, že všechno, ale co je opravdu zásadní?

Značka podvozku – stejně jako u osobáků, je markantní rozdíl mezi Mercedes Sprinter a Renault Master. Asi není potřeba vysvětlovat, který podvozek bude dražší a také nesrovnatelně kvalitnější. Jednou ze značek, která staví na Mercedesech je například Hymer, to je zároveň odpověď do mnoha diskuzních fór, kde padají často otázky jako: “Proč je ten Hymer o tolik dražší Knaus…?”

Výkon motoru – opět se nabízí srovnání s osobními vozy. Výkon motoru nepodceňujte. S polointegrálem i alkovnou budete neustále na hranici 3.5 tuny, nebo i lehce za ní a opravdu nechcete podřazovat do každého mírnějšího stoupální.

Značka nástavby – stejně jako se liší v kvalitě podvozky, tak i nástavby jsou lepší/horší. Co to znamená? Hlavní rozdíly jsou v konceptu (jak moc je půdorys a každý detail promyšlený), použitých materiálech, vlastních technologiích a patentech. Konečně i v preciznosti zpracování. Jsou auta, kam vejdete a při prvním pohledu na odstávající dvířka skříní, odchlípnuté lišty a pokřivené dveře koupelny víte, že chcete co nejdřív ven. Proti tomu existují takové, kde po vstupu do omezeného vnitřního prostoru nechápete, kde se vzalo tolik prostoru a fyzický kontakt s použitými materiály je doslova potěšením. Nebudu žádné značky pomlouvat, ale hned bych sem střelil minimálně tři, kterým se obloukem vyhýbám.

Nové/ojeté – asi není potřeba vysvětlovat. Nicméně někdy může být lehce ojeté vůz dražší než nový. Důvodem je doplňková výbava, kterou nemáte šanci na první pohled postřehnout. Vždy uvažujte, jestli specifickou výbavu, kterou si předchozí majitel objednal, vůbec využijete. Nákup lehce ojetého auta nemusí být vůbec špatnou volbou. Jsou tací, kteří pravidelně vůz obměňují za novější model a zbavují se kvalitních vozů se špičkovou výbavou (většinou přes dealera na protiúčet). Obezřetnější buďte u vozů z půjčoven.

Rok výroby – občas se i přímo u dealera vyskytne vůz za podezřele výhodnou cenu. Může se jednat o loňský model, ale tomu bych se zásadně nebránil. Nemusí platit úměra, že novější je zákonitě lepší.

Výbava – ujistěte se, co je součástí konkrétního kusu, který objednáváte. Spočítejte si, co všechno ještě budete chtít doplnit. Například není topení jako topení. Horkovzdušné, nebo teplovodní? To je sakra rozdíl v ceně. Ne všechno se navíc dá dodatečně realizovat, třeba dvojitá podlaha, nebo zmíněné teplovodní topení. K nejdražší výbavě, po které budete patrně pošilhávat, patří: solární panely a s tím spojené změny v elektro, markýza, multimediální systémy, stabilizační nohy, satelity a televize, klimatizace nástavby, nosiče kol/skůtrů…


Kolik bychom zaplatili dnes

Nový Coral XL Axess 670 SL je nyní k mání například u Campers4U. Na konfiguraci a nabídku modelu 2021 se můžete podívat zde.

Rozdíly mezi naším vozem a Coralem, který si nyní můžeme pořídit, přece jen nějaké jsou. Víc jsem jich ale opravdu nezaznamenal, rozdíl v ročníku výroby je jasný, co dál…

  • TV držák (3.080,-Kč bez DPH)
  • Kryt dřezu (1.320,-Kč bez DPH)
  • Markýza THULE Omnistor (31.044,-Kč bez DPH)
  • Multifunkční volant (bez rádia) (3.300,-Kč bez DPH)

I když někdo může říct, že srovnávám nesrovnatelné, tolik se toho na Coralu za rok nezměnilo. Výše uvedená výbava má dle ceníků hodnotu cca 50.000,-Kč s DPH ve prospěch modelu 2021.

Náš nákup ve 2020Možná nákup nyní
Pořizovací cena
(bez příplatkové výbavy)
1.474.990,-Kč s DHP1 820 492 Kč s DPH
Rozdíl v základní výbavě50.000,-Kč s DHP
Resumé295 502,-Kč s DPH

Dalo by se říct, že bychom dnes za vůz s tovární výbavou objednanou dealerem museli zaplatit o 295.502,-Kč s DPH více.

Čím je tento rozdíl zapříčiněn? 🤔


Jak to vidí v Campers4U

Požádal jsem o komentář Radka Melichara, který je jednatelem Campers4U:

V reálu nejde o markantní rozdíl. Vaše výhoda byla, že jste využil zajímavé veletržní slevy. Je třeba porovnávat listovou cenu tehdy a nyní. Vzhledem k enormnímu převisu poptávky slevu dostane jen ten, kdo si o ní u prodejce aktivně řekne, případně při nákupu více vozů 😉

Aspekt který hraje významnou roli je meziroční zdražení jak dodavatelů podvozků, tak výrobce nástaveb.

V té době byla katalogová cena vašeho specifikovaného vozu 1.408.711,- Kč bez DPH/ 1.704.540,- Kč vč. DPH. 

Na příplatcích se liší dle ceníku 2021 o 38.744,-Kč bez DPH/ 46.880,-Kč vč. DPH. 

Když odečtete příplatkové položky, dostanete se díky okolnostem na cenu 1.465.795,-Kč bez DPH.     

FYI: Campers4U je akreditovaný zástupce ADRIA pro ČR a najdete je v Brandýse, Olomouci a Příbrami

Jak to tedy je 🤔

Měl jsem štěstí, že jsem nakupoval v době, kdy lidé neskupovali všechno v čem vláda ještě rekreaci a cestování nezakázala. Využili jsem akční ceny a ušetři přes 200.000 tisíc v cenách s DPH.

Meziroční růst cen pak aktuální znamená nárůst asi o 80.000 tisíc. Zbytek tvoří rozdíl ve výbavě, cca 50.000 tisíc.

Tolik “vyklopíš” a to ještě ani zdaleka nemůžeš vyjet. 🤑


Co všechno ještě musíte zaplatit, nebo byste o tom měli minimálně uvažovat? Zase někdy příště jo? 🥱