Dává smysl měnit kvůli inovacím obytný vůz každé 2-3 roky (aniž bychom řešili finance)? Kde lze u oblíbených značek spatřovat největší pokrok?

V dnešní spotřební době jsme zvyklí řadu věcí, které by bez problému mohly plnit plnohodnotně svůj účel i nadále, měnit za nové – přitom téměř totožné. Rozdíl je především v názvu modelové řady a také v ceně, ale zařekl jsem se, že ta bude pro tento článek tabu. Proč? Nechci řešit témata jako inflace, ani poptávka převyšující nabídku, nebo nedostatek komponent. Rok starý iPhone 12 měníme za iPhone 13, chytré hodinky Garmin Fenix 5 za řadu 6 a podobně je to s jízdním kolem, samozřejmě lyžemi a pozadu nezůstane ani osobní vozidlo. Byť u osobních vozů trend možná zpomaluje. Ne každý chce svůj oblíbený model využívat s kombinovaným pohonem spalovacího motoru a elektromotoru (tzv. PHEV = Plug-in Hybrid Electric Vehicle).

Nedávno jsem s Campers4U točil video o Adrii Matrix Axess 650 SL. Od jara jsem prošmejdil několik aut známých, něco poserfovat po stránkách prodejců a vidím čtyři hlavní směry inovací.

Snadná a intuitivní obsluha

Ještě před několika lety byla čeština v obytných vozech nereálná. Dnes ji ovládací panely nástaveb a celkově i přístrojové desky podvozků nabízejí častěji, ale stále to není samozřejmost.

Přiznejme si, že v rodinách je vždy maximálně jeden “master”, který má vůz či přívěs v malíčku. Ví kam sáhnout, když něco nefunguje, už zná zpaměti nejrůznější chybová hlášení centrálního panelu a dokáže je obratem řešit (i kdyby se jednalo jen o reset). Zejména v těchto případech se hodí vysvětlivky v češtině a samozřejmě i český manuál k vozu.

Dalším postřehem je typ ovládacích panelů. Velkým trendem byly a stále ještě jsou dotykové panely. Mně osobně si nikdy nezískaly. A pravděpodobně ani další uživatele. Proto se ve větší míře vrací ty s klasickými tlačítky. Ideálně v matu, abych nemusel řešit věčně otlapkanou plochu.

Obecně jsem mohl místo snadné a intuitivní obsluhy zvolit nadpis “blbuvzdornost”. Na co dnes už vůz může myslet za vás?

Nastartoval jsi? Asi někam pojedeš…

  • skládám výsuvný schůdek nástavby,
  • nezajistil jsi elektricky ovladatelné lůžku, posouvám jej do polohy pro jízdu (případně se nerozjedu, dokud to neuděláš ty),
  • přepínám ledničku a mrazák z plynu na baterii,
  • zasouvám hydraulické stabilizační nohy,
  • sklápím satelit,
  • přední otočné sedačky nejsou zaaretovány ve správné poloze – budu pípat dokud se nezblázníš, nebo to nenapravíš,
  • samozřejmě se připoutejte, zavřete správně všechny dveře, rozsviť světla…

Kempuješ a já tě budu prudit, protože…

  • došel plyn v lahvi, připínám na druhou,
  • už máš jen 10 % čisté vody,
  • máš plnou odpadní nádrž – nejvyšší čas na patřičné místě vypustit,
  • kazeta toalety je téměř plná,
  • vnitřní teplota klesla pod 15 stupňů, začínám topit,
  • baterie nástavby byla plně nabyta,
  • a nebo baterie je téměř vybytá,
  • nabíjím, jsem v síti, už nejsem…

I tak je to pořád málo

Pohodlí

Řekl bych, že většina návštěvníků mého blogu bude obytky spíš řídit, případně za jízdy sedět na sedadle spolujezdce. Dvě přední sedadla jsou velmi komfortní v integrálech, méně už v alkovnách, nebo polointegrálech. Postupem času i zde začínají být robustnější a precizně prošitá, ideálně v kůži.

Co je ale větší novinkou v sériových polointegrálech a alkovnách? Konečně si někdo uvědomil, že ve voze nejsou jen dva cestující a kapacita pro přepravu není jen technický údaj. Lavice ve druhé řadě je obvykle hodně nepohodlná. S krátkým sedákem a kolmou opěrkou, což zrovna není ergonomicky ideální řešení. Chápu potřebu šetřit prostor, ale za jakou cenu.

Na příkladu Adrie je vidět konečně mírný sklon a nutno uznat, že se zde nesedí vůbec špatně. Na přední sedačky to nemá, o tom žádná. Zvolený úhel je také příjemný pro dětské sedačky, které sem budete připevňovat. Děti často při delší jízdě usnou a lze docílit vhodnější pozice pro spánek.

U vestaveb na to už přišli dávno, že pohodlí pro spolucestující je zásadní. Tak proč to tak dlouho trvá tady?

Off Road obytňáky

Přibývá výrobců, kteří přináší na trh speciály pro off-road kempování. Nemám teď na mysli přívěsy. Těch je opravdu hodně. Mám na mysli těžké obytné vozy se vší výbavou, na kterou jsme zvyklí.

Značku Bimobil všichni známe. Už míň Vanworx, jejich vydařený Maxtraxx Crafter vypadá fakt skvěle!

Kdo by uvažoval o stavbě vlastního, protože ceny jsou astronomické, určitě mrkněte na Nomad Vanz, kde najdete řadu tipů, ale i e-shop.

Důkazem, že asi vzrůstá poptávka po těchto typech obytných vozů je i HYMER Grand Canyoun. Ten se mi třeba vnitřním řešením moc nelíbí a já u tohoto typu toaletu neočekávám, ale to je věc každého. Video každopádně peckovní.

Rozložení hmotnosti

Mám subjektivní pocit, že ještě donedávna se týmy, které nástavby vymýšlí, primárně snažili nacpat do omezeného prostoru vyjmenovanou výbavu a spotřebiče. Nechat přitom nějakou minimální doložnost a nějaký prostor pro pohyb osob.

Upozaděno přitom bylo téma rozložení hmotnosti. Teď už se začíná i mimo vlajkové lodě výrobců řešit uložení nádrží na vodu, baterií, plynových lahví… Z toho mám jako řidič velkou radost a změnu pociťuji ve větším komfortu při řízení.

Ekologie a smart systémy

Když se v roce 2020 objevil Thetford iNDUS (automatizovaný systém toaletní soustavy), mnozí kroutili hlavou a říkali, že to se asi neujme.  Bürstner jej následně využil v modelu Elegance A úspěšně se rozšiřuje do dalších modelů a značek.

Ve zkratce, o co se jedná. Systém toalety, který je unikátní nízkou spotřebou vody. Navíc pro splachování využívá “šedou vodu” (vodu z odpadní nádrže), pokud by byla prázdné, pak využije tu ze zásobníku čisté vody. Systém nedisponuje běžnou kazetou umístěnou pod toaletou. Ale takzvanou “černou nádrží”, kterou lze umístit i jinam, než přímo pod toaletu. Odpadní voda se likviduje hygienickým a flexibilním způsobem. Obsahu se zbavíte pomocí výpustného modulu do místní kanalizace. Hygienické přísady nedávkujete ručně, ale systém automaticky podle aktuální potřeby v závislosti na okolní teplotě a počtu využití toalety.

Na chod systému dohlíží chytrá aplikace iNDUS, kterou instalujete do svého mobilního zařízení i na stanice, kde lze obsah nádrže vyprázdnit.